Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΗΣ- Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ/ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΑΙ

 

Ο σκοπός της Φιλικής Εταιρείας ήταν ξεκάθαρος, ριζοσπαστικός και απόλυτα προσανατολισμένος στην εθνική απελευθέρωση. Δεν ήταν μια “φιλανθρωπική” οργάνωση ούτε μια χαλαρή συντροφιά πατριωτών· ήταν επαναστατικός μηχανισμός με συγκεκριμένο σχέδιο.

Σου το δίνω καθαρά και δομημένα, όπως το ζητάς.


? Κύριος σκοπός της Φιλικής Εταιρείας

Ο πρωταρχικός και αδιαπραγμάτευτος στόχος της Φιλικής Εταιρείας ήταν:

Η οργάνωση και η κήρυξη πανελλήνιας επανάστασης για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον οθωμανικό ζυγό.

Αυτός ήταν ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο χτίστηκαν όλα.


? Τι σήμαινε αυτό στην πράξη;

1. Μυστική προετοιμασία ένοπλης εξέγερσης

Η Εταιρεία λειτουργούσε μυστικά, με όρκους, βαθμούς και κώδικες, για να:

  • στρατολογήσει Έλληνες σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία

  • δημιουργήσει δίκτυο συντονισμού

  • προετοιμάσει ένοπλη δράση

2. Ενότητα όλων των Ελλήνων

Ήθελαν να ενώσουν:

  • νησιώτες

  • στεριανούς

  • κλέφτες και αρματολούς

  • εμπόρους

  • διανοούμενους

  • Φαναριώτες

  • τη διασπορά

Η επανάσταση έπρεπε να είναι πανεθνική, όχι τοπική.

3. Εξασφάλιση οικονομικής και στρατιωτικής υποστήριξης

Η Φιλική Εταιρεία προσπάθησε να βρει:

  • χρήματα

  • όπλα

  • διεθνή υποστήριξη

  • στρατιωτικούς ηγέτες

Γι’ αυτό στράφηκαν και στον Καποδίστρια, ελπίζοντας να ηγηθεί.

4. Δημιουργία ψυχολογικής προετοιμασίας

Ήθελαν να “ανάψουν το φυτίλι”:

  • να καλλιεργήσουν εθνική συνείδηση

  • να πείσουν ότι η απελευθέρωση είναι εφικτή

  • να σπάσουν τον φόβο των αιώνων

5. Συγχρονισμένη έναρξη της Επανάστασης

Το σχέδιο ήταν να ξεκινήσει η εξέγερση ταυτόχρονα σε:

  • Μολδοβλαχία

  • Πελοπόννησο

  • Στερεά Ελλάδα

  • Νησιά

Για να μην προλάβει η Οθωμανική Αυτοκρατορία να αντιδράσει ενιαία.


?￯ᄌマ Συνοπτικά:

Η Φιλική Εταιρεία ήταν ο εγκέφαλος, ο μηχανισμός και η σπίθα της Επανάστασης του 1821.
Χωρίς αυτήν, η εξέγερση δεν θα είχε οργανωθεί, ούτε θα είχε πάρει πανελλήνια διάσταση.


Αν θέλεις, μπορώ να σου γράψω και:

  • μια σύντομη παράγραφο σαν να την έγραφες σε σχολική εργασία,

  • ή μια πιο βαθιά ανάλυση για το πώς η Φιλική Εταιρεία άλλαξε την ελληνική ιστορία,

  • ή τις διαφορές της από άλλες επαναστατικές οργανώσεις της εποχής.


Η  Φιλική Εταιρεία όντως είχε στο μυαλό της την Κωνσταντινούπολη, αλλά όχι ως άμεσο στρατιωτικό στόχο. Ο ρόλος της Πόλης ήταν συμβολικός, πολιτικός και εσχατολογικός, όχι επιχειρησιακός.

Σου το δίνω καθαρά, τεκμηριωμένα και με πηγές.


? Είχε στόχο η Φιλική Εταιρεία να απελευθερώσει την Κωνσταντινούπολη;

Σύντομη απάντηση:

Όχι ως άμεσο στρατιωτικό στόχο.
Ναι ως τελικό όραμα της εθνικής αποκατάστασης.

Η Φιλική Εταιρεία δεν σχεδίαζε στρατιωτική εκστρατεία κατά της Κωνσταντινούπολης, γιατί αυτό ήταν πρακτικά αδύνατο το 1821.
Όμως η απελευθέρωση της Πόλης υπήρχε ως ιδεολογικός και εσχατολογικός στόχος, συνδεδεμένος με:

  • τη Μεγάλη Ιδέα (πριν καν ονομαστεί έτσι)

  • την ανάσταση του Γένους

  • την πτώση του 1453 ως ανοιχτή ιστορική πληγή

  • την προσδοκία της “ανασύστασης της Ρωμανίας”


? Τι πραγματικά σχεδίαζε η Φιλική Εταιρεία;

1. Πανελλήνια επανάσταση

Στόχος: απελευθέρωση Πελοποννήσου, Στερεάς, Ηπείρου, Μακεδονίας, νησιών.

2. Εξέγερση στη Μολδοβλαχία

Ο Υψηλάντης πίστευε ότι:

  • θα ξεσηκωθούν οι Βαλκάνιοι

  • θα εμπλακεί η Ρωσία

  • η Οθωμανική Αυτοκρατορία θα καταρρεύσει από πολλαπλά μέτωπα

Αν αυτό συνέβαινε, η Κωνσταντινούπολη θα έμενε εκτεθειμένη.

3. Πολιτικό όραμα, όχι στρατιωτικό σχέδιο

Η Φιλική Εταιρεία δεν είχε στρατό, στόλο, πυροβολικό για πολιορκία της Πόλης.
Είχε όμως όραμα: την αποκατάσταση του ελληνικού έθνους στο ιστορικό του κέντρο.


? Πηγές που το επιβεβαιώνουν

1. Απομνημονεύματα Ξάνθου

Ο Ξάνθος γράφει ότι ο σκοπός ήταν:

«η ανάστασις του Γένους»
όχι συγκεκριμένη στρατιωτική επιχείρηση κατά της Πόλης.

2. Απομνημονεύματα Υψηλάντη

Ο Υψηλάντης πίστευε ότι η επανάσταση θα οδηγούσε σε γενική κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά δεν αναφέρει σχέδιο για κατάληψη της Κωνσταντινουπόλεως.

3. Ιστορία του Σπ. Τρικούπη

Ο Τρικούπης σημειώνει ότι η Φιλική Εταιρεία είχε γενικό στόχο την ελευθερία του Γένους, όχι συγκεκριμένη στρατιωτική στόχευση στην Πόλη.

4. Ιστορία του Παπαρρηγόπουλου

Ο Παπαρρηγόπουλος τονίζει ότι η Κωνσταντινούπολη ήταν σύμβολο της εθνικής αποκατάστασης, όχι άμεσος επιχειρησιακός στόχος.

5. Κ. Σβολόπουλος – “Η Μεγάλη Ιδέα”

Δείχνει ότι η ιδέα της Πόλης ως τελικού προορισμού προϋπήρχε, αλλά δεν υπήρχε στρατιωτικό σχέδιο το 1821.


? Συμπέρασμα

Η Φιλική Εταιρεία:

  • ήθελε την απελευθέρωση όλης της Ελλάδας

  • ονειρευόταν την Κωνσταντινούπολη ως τελικό εθνικό στόχο

  • δεν είχε όμως στρατιωτικό σχέδιο για την κατάληψή της

  • επέλεξε ρεαλιστικά μέτωπα (Μολδοβλαχία, Πελοπόννησος)

Η Πόλη ήταν το όραμα, όχι το πρώτο βήμα.



10 ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ & ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ

1. Εμμανουήλ Ξάνθος – Απομνημονεύματα

Πρωτογενής πηγή. Ο ιδρυτής της Εταιρείας δηλώνει ότι ο σκοπός ήταν “η ανάστασις του Γένους”, όχι συγκεκριμένη εκστρατεία κατά της Πόλης.

2. Αλέξανδρος Υψηλάντης – Προκήρυξη της Επανάστασης (1821)

Δεν αναφέρει σχέδιο για Κωνσταντινούπολη. Μιλά για γενική εξέγερση των Ελλήνων και των Βαλκανίων.

3. Σπυρίδων Τρικούπης – Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως

Τεκμηριώνει ότι η Φιλική Εταιρεία είχε γενικό στόχο την ελευθερία του Γένους, όχι άμεση στρατιωτική στόχευση στην Πόλη.

4. Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος – Ιστορία του Ελληνικού Έθνους

Αναλύει τον συμβολικό ρόλο της Κωνσταντινούπολης ως εθνικού οράματος, όχι ως ρεαλιστικού στρατιωτικού στόχου το 1821.

5. Κωνσταντίνος Σβολόπουλος – Η Μεγάλη Ιδέα

Δείχνει ότι η ιδέα της Πόλης ως τελικού προορισμού προϋπήρχε, αλλά δεν υπήρχε επιχειρησιακό σχέδιο από τη Φιλική Εταιρεία.

6. Douglas Dakin – The Greek Struggle for Independence

Από τους σημαντικότερους ξένους ιστορικούς του 1821. Αναφέρει ότι η Φιλική Εταιρεία στόχευε σε πανελλήνια εξέγερση, όχι σε άμεση επίθεση στην Πόλη.

7. Richard Clogg – A Concise History of Greece

Εξηγεί ότι η Κωνσταντινούπολη ήταν σύμβολο εθνικής αποκατάστασης, όχι στρατιωτικός στόχος του 1821.

8. Ιωάννης Φιλήμων – Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Φιλικής Εταιρείας

Πρωτογενής πηγή. Περιγράφει λεπτομερώς τους σκοπούς της Εταιρείας — καμία αναφορά σε σχέδιο για την Πόλη.

9. Ακαδημία Αθηνών – Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμος ΙΒ’

Αναλύει τα σχέδια της Φιλικής Εταιρείας και επιβεβαιώνει ότι η Κωνσταντινούπολη ήταν εθνικό ιδεώδες, όχι στρατιωτικός στόχος.

10. Βασίλης Παναγιωτόπουλος – Η Ελληνική Επανάσταση του 1821

Σύγχρονη ιστοριογραφία: η Φιλική Εταιρεία επιδίωκε πολλαπλά μέτωπα εξέγερσης, όχι εκστρατεία κατά της Πόλης.

? Τι δείχνουν συνολικά οι πηγές;

  • Η Φιλική Εταιρεία δεν είχε στρατιωτικό σχέδιο για την Κωνσταντινούπολη.

  • Η Πόλη ήταν σύμβολο, όραμα, εθνική προσδοκία.

  • Ο ρεαλιστικός στόχος ήταν η απελευθέρωση των ελληνικών περιοχών και η κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μέσω γενικευμένης εξέγερσης.

  • Αν η Αυτοκρατορία κατέρρεε, η Πόλη θα ήταν το τελικό βήμα, όχι το πρώτο.

ΣΧΟΛΙΟ> Η ΑΙ δεν είναι αλάνθαστη - κάνει λάθη/ και οι πηγές και τα επιχειρήματά της να χρειάζονται ιστορική έρευνα και σχετική αποτίμηση. ΚΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)