Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2020

Περί βίου, και θανάτου, Κικέρων .

 Tzina Kapatsolou 4 λ.

 
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, άτομα που στέκονται, ουρανός, σύννεφο και υπαίθριες δραστηριότητες
Περί βίου, και θανάτου, Κικέρων .
«Εάν κάποιος θεός μου πρόσφερε την δυνατότητα να επανέλθω εκ του γήρατος εις την παιδικήν ηλικία, και να αρχίσω να κλαίω μέσα εις το λίκνον μου όπως άλλοτε, ασφαλώς θα απεποιούμην το δώρον αυτό, διότι δεν θα ήθελον να εγκαταλείψω το τέρμα και να επανέλθω εις την αφετηρία…
Δεν μεταμελούμαι διότι έζησα, διότι ο βίος μου υπήρξε τοιούτος, ώστε να μην νομίζω ότι εγγενήθην ασκόπως, αλλά θα εξέλθω όπως από ένα πανδοχείον, και όχι όπως από τον οίκον μου.
Η φύσις δεν μας έφερεν είς αυτόν τον κόσμον δια να παραμείνωμεν αιωνίως είς αυτόν. Μας έδωσεν εν κατάλυμμα δια να εγκατασταθούμεν, όχι όμως μονίμως. Πότε θα έλθη η ωραία ημέρα όπου θα εγκαταλείψω τον περιορισμένον αυτόν κλώβον και την γήινην κόπρον, δια να συναντήσω τον χορόν των μακαρίων, και την θείαν συνέλευσην των απολυτρωμένων ψυχών…»
Μάρκος Τύλλιος Κικέρων Κικέρων* (106 π.κ.χ – 43 π.κ.χ) , «De Senectude».
* Ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων (106-43 π.Χ.), ίσως ο μεγαλύτερος Ρωμαίος ρήτορας και πολιτικός όλων των εποχών, εμφανίζεται ως ο κατεξοχήν ανταγωνιστής του Πλάτωνα στη Ρώμη. Ο Κικέρων λατρεύει τον Πλάτωνα ως θεό και τον κατατάσσει ιεραρχικά πρώτο ανάμεσα στους φιλοσόφους. Ο Κικέρων έζησε την εποχή που Έλληνες φιλόσοφοι έφτασαν ουσιαστικά για πρώτη φορά στη Ρώμη, όταν η Αθήνα πολιορκήθηκε από το Σύλλα (88 π.Χ.).
Ανάμεσά τους μετανάστευσε και ο Φίλων ο Λαρισαίος, σχολάρχης της Νέας Ακαδημίας, που αποκήρυσσε τη δυνατότητα βέβαιης γνώσης εκτός από τις περιπτώσεις που το επιβάλλουν πρακτικοί λόγοι. Ο Φίλων ήταν ο πρώτος που μύησε τον Κικέρωνα στην Ακαδημαική φιλοσοφία. Στο διάστημα 79-77 π.Χ. ο Κικέρων πραγματοποίησε ένα μεγάλο ταξίδι στην Ελλάδα και την Ασία, κατά τη διάρκεια του οποίου σπούδασε στην Αθήνα κοντά στον Αντίοχο τον Ασκαλωνίτη, ο οποίος πρέσβευε τον δογματισμό της Παλαιάς Ακαδημίας. Ο Κικέρων, πάντως, είχε τη δυνατότητα να γνωρίζει τα έργα του Πλάτωνα από πρώτο χέρι.
Ο Κικέρων δεν παρήγαγε πρωτότυπη φιλοσοφική σκέψη. Υπήρξε όμως ο πρώτος Λατίνος φιλοσοφικός εκλαϊκευτής, που κατέστησε προσβάσιμη την ελληνική φιλοσοφία στους συγχρόνους του –και όχι μόνον-, είτε μεταφράζοντας στη λατινική γλώσσα αυτούσια πλατωνικά έργα (τον Πρωταγόρα στα νεανικά του χρόνια ως γύμνασμα, τον Τίμαιο πιθανότατα το 45 π.Χ., μια μετάφραση ημιτελή με δική του εισαγωγή και κείμενο πολύτιμο για την έκδοση του Πλάτωνα), είτε παραφράζοντας μικρότερης έκτασης πλατωνικά χωρία (κυρίως από τον Φαίδωνα και τον Φαίδρο).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)