·
Στο βιβλίο του Άγιου Μάξιμου του Ομολογητή "Φιλοσοφικά και Θεολογικά ερωτήματα", που εκδόθηκε από την " Αποστολική Διακονία", αρχικά το 1978, συνεργάζονται τέσσερα βαριά ονόματα: ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας, τότε επίσκοπος Ανδρούσης, Αναστάσιος, ο ιδρυτής του περιοδικού "Σύναξη" Παναγιώτης Νέλλας, ο Ρουμάνος μεταφραστής και σχολιαστής της "Φιλοκαλίας" Δημήτριος Στανιλοάε και ο έμπειρος μεταφραστής Ιγνάτιος Σακαλής.
Στον πρόλογο ο αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος ξεκαθαρίζει πως το "βιβλίο αυτό του Αγίου Μάξιμου παρουσιάζει μια ιδιαίτερη σημασία και επικαιρότητα σήμερα, που η φιλοσοφία θέτει με οξύτητα το πρόβλημα της ύλης, σε αντίθεση μάλιστα με το Θεό, και που επιχειρεί να δημιουργήσει μια νέα ανθρωπολογία. Ο ιερός συγγραφεύς στο έργο τούτο ξεκαθαρίζει από τη χριστιανική πλευρά το ζήτημα, τονίζοντας τη θετική αξία του υλικού κόσμου.Αλλά το κείμενο που ακολουθεί δεν αποσαφηνίζει μόνο τη χριστιανική θέση στο κρίσιμο αυτό για τον σύγχρονο και μελλοντικό πολιτισμό ζήτημα. Οι θέσεις του Μάξιμου στα προβλήματα της ύλης και της προόδου μπορούν γενικώτερα να βοηθήσουν τη σημερινή συζήτηση και την καθόλου πνευματική αναζήτηση σε θεμελιώσεις δυσκολίες, τις οποίες αντιμετωπίζει καθώς προσπαθεί να ερμηνεύσει το μυστήριο του κόσμου και της ανθρώπινης ζωής, π.χ. την ύλη σε σχέση με το πρόσωπο, την ελευθερία σε σχέση με τις ποικίλες κοινωνικές δομές"(σελ. 8).
Ο Παναγιώτης Νέλλας επισημαίνει πως "συζητώντας με τον Πλάτωνα και τον Ωριγένη, εμβαθύνει την ορθόδοξη κατανόηση των θεμάτων αυτών και εκθέτει τη χριστιανική άποψη όχι συστηματικά, αλλά διεισδυτικά και ερευνητικά, ξεκαθαρίζοντας τις αφετηρίες και τις πιο λεπτές αποχρώσεις, φωτίζοντας το κέντρο των ερωτημάτων"(σελ. 9).
Πιο αναλυτικός για την ζωή και το έργο του Αγίου Μάξιμου του Ομολογητή είναι στις σκέψεις που διατυπώνει ο Δημήτριος Στανιλοάε (σελ.13-51). Σημειώνει : "ο πρώτ' απ' όλα ο Άγιος Μάξιμος αποκρούει την πλατωνική και ωριγενική θέση, σύμφωνα με την οποία τα σώματα κατασκευάστηκαν από το Θεό για τιμωρία, μετά την έξοδο των ψυχών απ' Αυτόν με την κίνηση. Αν ήταν όμως έτσι, λέει ο άγιος Μάξιμος, ο Θεός θα είχε κατασκευάσει τα σώματα και τη θαυμαστή τάξη του ορατού κόσμου υποχρεωμένος από κάποια αναγκαιότητα. Επομένως δε θα ήταν ελεύθερος μέσα σ' αυτή τη πράξη και η τάξη του ορατού κόσμου θα ήταν προϊόν του κακού. Σ' αυτή την περίπτωση δε θα βλέπαμε ούτε το μεγαλείο του Θεού, ο οποίος υμνείται σιωπηλά από τον κόσμο"(σελ.27).
Ανάμεσα στα πολλά σημαντικά που γράφει ο Άγιος Μάξιμος Ομολογητής διαλέγω την κατά χάριν θέωση του ανθρώπου, που την ονομάζει θείο έρωτα, ηδονή και πάθος : "γιατί αγαπητότερο στους άξιους τι είναι από τη θέωση, κατά την οποία ο Θεός ενώνεται μ' εκείνους που έγιναν θεοί και κάνει το παν δικό του από καλωσύνη; "(σελ.189).
17Εσείς και 16 ακόμη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου