Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021

Spyros Koutroulis 19 Φεβρουαρίου 2019 · K.Popper

 Spyros Koutroulis

Ο K.Popper σε αντίθεση με το ίδρυμα Σόρος και τους νεοφιλελεύθερους που τον επικαλούνται ήταν υπέρ της έλλογης κρατικής παρέμβασης στην οικονομία
Ο Κ.Πόππερ θεωρούσε αναγκαία την έλλογη παρέμβαση του κράτους στην οικονομία, όπως πίστευε ότι ελευθερία δίχως όρια δεν μπορεί να υπάρξει. Το γεγονός αυτό τον φέρνει κοντά στον δημοκρατικό σοσιαλισμό παρά στις εξαλλοσύνες του νεοφιλελευθερισμού και του ιδρύματος Σόρος που τον οικειοποιείται Γράφει : " η ελευθερία, όπως είδαμε, αυτοκαταλύεται, αν είναι απεριόριστη.Η απεριόριστη ελευθερία σημαίνει ότι ένας δυνατός άνθρωπος είναι ελεύθερος να τρομοκρατήσει έναν αδύναμο και να του αποστερήσει βίαια την ελευθερία του. Αυτός είναι ο λόγος που απαιτούμε να περιορίζει το κράτος ως ένα ορισμένο βαθμό την ελευθερία, έτσι που η ελευθερία του καθενός να προστατεύεται από το νόμο. Κανείς δεν θα έπρεπε να είναι στο έλεος άλλων, παρά θα' πρεπε όλοι να έχουν ένα δικαίωμα να προστατεύονται από το κράτος(Κ.Πόππερ, Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της, τόμος ΙΙ, μετάφραση Ε.Παπαδάκη, εκδόσεις Δωδώνη,1982, σελ.185).
Η οικονομική ελευθερία του αχαλίνωτου καπιταλισμού δείχνει ότι μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες: "κάτω από παρόμοιες συνθήκες, η απεριόριστη οικονομική ελευθερία μπορεί να είναι στον ίδιο ακριβώς βαθμό αυτοκαταλυτική όσο και η απεριόριστη φυσική ελευθερία και η οικονομική δύναμη σχεδόν τόσο επικίνδυνη όσο και η φυσική βία. γιατί εκείνοι που κατέχουν ένα πλεόνασμα τροφής μπορούν να εξαναγκάσουν αυτούς που λιμοκτονούν σε μια "ελεύθερα" αποδεκτή δουλεία χωρίς να χρησιμοποιήσουν βία. Και με το δεδομένο ότι το κράτος περιορίζει τη δραστηριότητα του απλά στην καταστολή της βίας (και στην προστασία της ιδιοκτησίας), μια οικονομικά ισχυρή μειονότητα, μπορεί μ΄ αυτό τον τρόπο να εκμεταλλεύεται μια οικονομικά αδύναμη πλειονότητα. Αν αυτή η ανάλυση είναι σωστή, τότε είναι σαφής ο χαρακτήρας της θεραπείας. Πρέπει να είναι μια πολιτική θεραπεία -όμοια μ' αυτήν που χρησιμοποιούμε κατά της φυσικής βίας. Πρέπει να κατασκευάσουμε κοινωνικούς θεσμούς, ενισχυμένους με τη δύναμη του κράτους, για την προστασία των οικονομικά ανίσχυρων από τους οικονομικά ισχυρούς. Το κράτος πρέπει να μεριμνά ώστε κανείς να μη συνάπτει μια άδικη συμφωνία από φόβο μπροστά στην πείνα ή την οικονομική κατάρρευση. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλειφθεί η αρχή της μη παρέμβασης -αρχή ενός ανεξέλεγκτου οικονομικού συστήματος. αν θέλουμε να διασφαλιστεί η ελευθερία, τότε πρέπει να απαιτήσουμε η πολιτική της απεριόριστης οικονομικής ελευθερίας να αντικατασταθεί από τη σχεδιασμένη οικονομική παρέμβαση του κράτους. Πρέπει να απαιτήσουμε ο αχαλίνωτος καπιταλισμός να παραχωρήσει τη θέση του σε έναν οικονομικό παρεμβατισμό"(ό.π.σελ.185,186). Σε ένα άλλο σημείο του έργου του θα τον ονομάσει δημοκρατικό παρεμβατισμό(ό.π. σελ. 276).
Άλλη μια επισήμανση του έχει ενδιαφέρον. Η σύγκρουση ανάμεσα σε ορθολογισμό και μυστικισμό έχει κάποτε εθνική θεμελίωση και προέλευση. Γράφει "ανοιχτή σύγκρουση ανάμεσα στον ορθολογισμό και τον ανορθολογισμό ξέσπασε για πρώτη φορά κατά το Μεσαίωνα, με τη μορφή της αντιπαράθεσης ανάμεσα στο σχολαστικισμό και το μυστικισμό.(Δεν στερείται ίσως ενδιαφέροντος το γεγονός ότι ορθολογισμός άνθισε στις πρώην ρωμαϊκές επαρχίες, ενώ άνθρωποι που κατάγονταν από "βαρβαρικές" χώρες υπήρξαν εξέχοντες ανάμεσα στους μυστικιστές)" (σελ.338). Πράγματι στις γερμανικές χώρες εμφανίστηκαν οι μυστικιστές ,ο Μάιστερ Εκχαρτ και ο Γιάκομπ Μπέμε.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και χαμογελάει
Εσείς και 6 ακόμη
1 σχόλιο
Μου αρέσει!
Σχόλιο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)