Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025

Και να 'μαι τώρα... ολομόναχος.

 


Και να 'μαι τώρα... ολομόναχος.
Εγώ δεν θα γίνω ποτέ δικός σας.
Δεν θα σας ακολουθήσω, δεν σας καταλαβαίνω!
Θα μείνω αυτός που είμαι!
Είμαι άνθρωπος... ένα ανθρώπινο πλάσμα.
Αλίμονο σ' αυτόν που προσπαθεί να διατηρήσει την αυθεντικότητά του.
Ας είναι......
Θα υπερασπιστώ την ύπαρξή μου κόντρα σε ολόκληρο τον κόσμο!
Είμαι ο τελευταίος άνθρωπος και θα μείνω έτσι ως το τέλος!
Δεν παραδίνομαι!"
Ευγένιος Ιονέσκο.Ο σπουδαίος ρουμάνος δραματουργός
που θεμελίωσε το «Θέατρο του Παραλόγου»!
Γεννήθηκε σαν σήμερα το στις 26 Νοεμβρίου του 1909
................................
Η κοινοτοπία της ύπαρξης αλλά και η ανθρώπινη μοναξιά μπήκαν από νωρίς στο συγγραφικό στόχαστρο του κορυφαίου θεατράνθρωπου, που βάλθηκε να διακωμωδήσει τραγικά το βαρετό της ζωής και την ελαφρότητα της καθημερινότητας.
Καθώς «είναι αφύσικο πράγμα να ζεις», όπως δήλωνε εμφατικά ο πολυγραφότατος Ιονέσκο, μετουσίωσε τις αναζητήσεις του στη ζωή σε θεατρικά έργα, πάντα εκεί στην κόψη του παραλόγου με τη λογική, «την τρέλα των δυνατών», όπως την ήθελε ο ανανεωτής δραματουργός.
Κι αν περίφημες ατάκες από θεατρικά του έργα, όπως ότι «µπορείς πάντα να προβλέψεις τα γεγονότα αφού έχουν γίνει» και «η κοινωνική πρόοδος είναι σίγουρα καλύτερη µε λίγη ζάχαρη», δεν βγάζουν νόημα εκτός του παράλογου πλαισίου, είναι γιατί έτσι ακριβώς τις ήθελε ο επίσηµος εκφραστής του:
να αναδεικνύουν το αδιέξοδο και μάταιο της επικοινωνίας και -µέσω αυτής- το ανούσιο και το παράλογο της ίδιας της ζωής!
Εξάλλου, «δεν είναι η απάντηση που μας διαφωτίζει, αλλά η ερώτηση», ισχυριζόταν ο επαναστάτης αυτός της δραματουργίας, ο συνιδρυτής του Θεάτρου του Παραλόγου
(µαζί µε τους Σάµιουελ Μπέκετ, Ζαν Ζενέ και μερικούς ακόμη πειραματικούς συγγραφείς της δεκαετίας του '50), ο άνθρωπος που ανανέωσε τη σύγχρονη θεατρική γραφή και πράξη, μπολιάζοντάς τη με γλυκόπικρο χιούμορ, σαρκασμό, γελοιότητα αλλά και τη μοναδική αίσθηση του μάταιου, του τίποτα, του μηδέν και του κενού.
Κάθε εξουσία αποδομήθηκε στο έργο του Ιονέσκο, το οποίο αποτύπωσε το ιδιαίτερο μεταπολεμικό κλίμα της δεκαετίας του '50, δίνοντας νέα ώθηση στη θεατρική τέχνη.
Κι όσο παράλογο κι αν θα του ακουγόταν, σήμερα περιλαμβάνεται κι αυτός στους κλασικούς του θεάτρου:
οι παράλογες καταστάσεις που δημιουργούν μια ταυτοχρόνως κωμική και γκροτέσκα ατμόσφαιρα είναι συνώνυμο της θεατρικής του πένας..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)