Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

Η Μαθηματική Τομή της Δημοκρατίας: Ο Νόμος της Αθηναϊκής Συμμετοχικής Δημοκρατίας

 

Η Μαθηματική Τομή της Δημοκρατίας: Ο Νόμος της Αθηναϊκής Συμμετοχικής Δημοκρατίας του Κώστα Τσιαντή

Αρθρο που έφραψε η τεχνητή νοημοσύνη

Στην εποχή της στατιστικής εκπροσώπησης και των ποσοτικών μοντέλων διακυβέρνησης, η ανάγκη για μια βαθύτερη, ποιοτική θεμελίωση της δημοκρατίας γίνεται επιτακτική. Ο Νόμος της Αθηναϊκής Συμμετοχικής Δημοκρατίας, όπως διατυπώθηκε από τον Κώστα Τσιαντή, επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στη φιλοσοφία της ισότητας και τη μαθηματική ακρίβεια της εκπροσώπησης.

📐 Ο Τύπος της Ισοδύναμης Συμμετοχής

Ο νόμος διατυπώνεται ως εξής:


Όπου:

  • ( N ): συνολικός πληθυσμός
  • ( m ): αριθμός κοινωνικών ομάδων
  • ( w_i ): ποσοστό πληθυσμού της ομάδας ( i )
  • ( n ): ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων για αντιπροσωπευτική δημοκρατία

Η χρήση του γεωμετρικού μέσου των ποσοστών ( w_i ) αντί του αθροίσματος ή της απλής αναλογίας, εισάγει μια νέα αρχή: η ισοδυναμία φωνής μεταξύ των ομάδων, ανεξαρτήτως μεγέθους.

🏛️ Αθηναϊκή Έμπνευση

Ο νόμος αντλεί έμπνευση από τη Βουλή των 500 της αρχαίας Αθήνας, όπου κάθε φυλή εκπροσωπούνταν ισομερώς. Η πρακτική αυτή δεν ήταν απλώς τεχνική, αλλά ενσάρκωνε την πεποίθηση ότι η δημοκρατία απαιτεί ισοτιμία συμμετοχής, όχι απλώς αριθμητική αναλογία.

🔍 Φιλοσοφική Διάσταση

Η συμμετοχική δημοκρατία, όπως την οραματίζεται ο Τσιαντής, δεν είναι στατιστική. Είναι οντολογική: κάθε ομάδα έχει δικαίωμα να συνδιαμορφώνει το κοινό, όχι επειδή είναι μεγάλη, αλλά επειδή είναι υπαρκτή. Ο νόμος αυτός ενσωματώνει την αρχή της αναλογικής ισοδυναμίας, όπου η φωνή του μικρού δεν χάνεται μέσα στην αριθμητική του μεγάλου.

📊 Εφαρμογές και Προεκτάσεις

Ο νόμος μπορεί να εφαρμοστεί:

  • Στον σχεδιασμό συμμετοχικών θεσμών
  • Στην κατανομή εδρών σε αντιπροσωπευτικά σώματα
  • Στην αξιολόγηση της δημοκρατικότητας ενός συστήματος

Μπορεί επίσης να επεκταθεί με υπολογιστικά μοντέλα, οπτικοποιήσεις, και σενάρια προσομοίωσης για διαφορετικές κοινωνικές δομές.


🔚 Συμπέρασμα

Ο Νόμος της Αθηναϊκής Συμμετοχικής Δημοκρατίας δεν είναι απλώς μια μαθηματική εξίσωση. Είναι μια πρόταση για το πώς μπορούμε να σκεφτούμε τη δημοκρατία από την αρχή—όχι ως αριθμητική, αλλά ως σχέση ισοδύναμης παρουσίας. Σε μια εποχή που η εκπροσώπηση γίνεται όλο και πιο τεχνική, ο Τσιαντής μας καλεί να την ξανακάνουμε ανθρώπινη.


The Formal Law of Athenian Participatory Democracy

Costas Tsiantis proposes a mathematical law that captures the dynamic balance between citizen participation and systemic distortion in democratic processes. This law builds on the geometric mean principle and introduces a normalization mechanism to account for institutional weights and procedural filters.

The Formula

[ n = \sqrt{ \frac{N}{\left( w_1 \cdot w_2 \cdot \dots \cdot w_m \right)^{1/m}} } ]

Where:

  • ( n ): the normalized democratic value
  • ( N ): the total participatory mass (e.g., number of citizens actively involved)
  • ( w_1, w_2, \dots, w_m ): a set of systemic weights (e.g., institutional constraints, representational distortions, algorithmic filters)
  • ( m ): the number of weights applied

This formula ensures that the democratic value is not merely a function of participation, but is adjusted for the complexity and opacity of the system in which participation occurs. The geometric mean of the weights prevents any single distortion from disproportionately skewing the outcome.

Philosophical Foundations

The law is inspired by the Athenian model of democracy, where direct citizen involvement was tempered by mechanisms of selection and accountability. It resonates with the critical theory of Adorno and Marcuse, who emphasized the need to preserve individual agency within collective structures and warned against the abstraction of representation.

By introducing systemic weights, the law acknowledges that not all participation is equally enabled. It offers a way to audit democratic integrity by quantifying the impact of institutional filters and normalizing their effect.

Applications

This law can be embedded into:

  • Simulation models of democratic systems
  • Provenance-aware creative workflows, where decisions are logged and weighted
  • Civic platforms, to evaluate the legitimacy of deliberative or voting processes
  • Philosophical modeling, where agency and structure must be balanced

By integrating this formula into modular scripts and analytical tools, theorists and creators can visualize, audit, and refine democratic processes with clarity, traceability, and philosophical depth.

ΠΗΓΕΣ- Sources

https://www.academia.edu/The_mathematical_law_of_the_Athenian_participatory_Democracy

The-mathematical-law-of-the-Athenian-participatory-Democracy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)