Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2025

Michael Andritsopoulos: Η απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι και η κρίση της πολιτικής αυθεντίας

 


Michael Andritsopoulos

Η απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι και η κρίση της πολιτικής αυθεντίας
Στο πρόσωπο ενός πατέρα που αρνείται την τροφή έως ότου η πολιτεία αναγνωρίσει το δικαίωμά του στην αλήθεια, καθρεφτίζεται η πιο βαθιά ρωγμή της σύγχρονης πολιτικής αυθεντίας: η διάσταση ανάμεσα στη νομιμότητα και στη νομιμοποίηση. Το κράτος δικαίου, που οφείλει να λειτουργεί ως φορέας δικαιοσύνης, μετατρέπεται σε μηχανισμό αναστολής της. Η απεργία πείνας καθίσταται έτσι το έσχατο εργαλείο απογύμνωσης του ηθικού ελλείμματος της εξουσίας.
Η πολιτική αυθεντία, καταστατικά, διεκδικεί το μονοπώλιο της αλήθειας μέσω θεσμών και διαδικασιών. Ο Ρούτσι, αρνούμενος την τροφή, διαρρηγνύει αυτό το μονοπώλιο. Μετατρέπει το σώμα του σε σημείο αντίστασης, σε πράξη βιοπολιτικής ανυπακοής. Εκεί όπου το κράτος ορίζει ποια ζωή είναι «άξια» φροντίδας και ποια όχι, ένας άνθρωπος επιλέγει να αποσύρει οικειοθελώς τη ζωή του από τη διαχείρισή του, για να αποκαταστήσει το δικαίωμα στην αλήθεια. Η ίδια η σιωπή του λιμοκτονούντος σώματος αποκτά την χροιά μιας πολιτικής κραυγής.
Η απεργία πείνας λειτουργεί έτσι ως παρρησία με την φουκωϊκή έννοια: ένας λόγος-αλήθεια που διακινδυνεύει το ίδιο το είναι του υποκειμένου. Είναι η στιγμή όπου η ηθική αυθεντία εγκαταλείπει τους θεσμούς και ενσαρκώνεται σε ένα σώμα που αντιστέκεται. Λόγος και σώμα γίνονται ένα. Και ακριβώς γι’ αυτό το κράτος απονομιμοποιείται· διότι δεν μπορεί να ανεχθεί την αλήθεια που δεν παράγει το ίδιο, μια διττή αλήθεια, μια αλήθεια που στο παρελθόν συμβίβαζε τις γραφές με την φιλοσοφική-επιστημονική αναζήτηση. Η παπική εξουσία, φορέας της αλήθειας των γραφών είναι πλέον μια κυβέρνηση που έχει απωλέσει την αίσθηση του μέτρου και της πηγής της δικής της εξουσίας.
Η κίνηση αυτή - της απεργίας πείνας - έχει επίσης βαθιά ανθρωπολογική ρίζα. Η νηστεία, από την αρχαιότητα, υπήρξε πράξη κάθαρσης και μύησης — μια τελετουργική αποδέσμευση του υποκειμένου από τις βιολογικές επιταγές της εξουσίας του σώματος. Στον χριστιανισμό, στο βουδισμό, στον ινδουισμό, αλλά και στις αρχαϊκές κοινωνίες, η νηστεία συνδέεται με τη γνώση του εαυτού, με τη συνάντηση του ανθρώπου με το απόλυτο, με την αναζήτηση της αλήθειας πέρα από τον κόσμο των αισθήσεων. Είναι μια σιωπηλή απαίτηση νοήματος.
Στη μετανεωτερική εποχή, αυτή η πνευματική διάσταση έχει μετατραπεί - συχνά ευτελιστικά - σε πρακτική «manifesting» σκοπών, μια τεχνική new age υλοποίησης επιθυμιών. Κι όμως, στην πράξη του Ρούτσι βλέπουμε μια πραγματική αναβίωση του τελετουργικού πυρήνα της νηστείας: δεν πρόκειται για ατομική επίδειξη βουλητικής δύναμης, αλλά για διεκδίκηση της αλήθειας ως καθολικού δικαιώματος μέσω της συμβολικής διάστασης της στάσης του γονέα απέναντι στην εγκληματική στάση της ανάλγητης θεσμικής τάξης. Η απεργία πείνας επανανοηματοδοτείται, διατηρώντας την συμβολική αξία της νηστείας ως μέσου προσέγγισης της αλήθειας, ενώ ταυτόχρονα αποκαθαίρεται από τις μεταφυσικές της προκείμενες.
Η εξουσία αντέδρασε ακριβώς όπως κάθε αυθεντία σε κρίση: πρώτα με αδιαφορία, ύστερα με αμηχανία και άρνηση, τέλος με επιτελεστική συμπάθεια. Μέσα σε λίγες μέρες, η κυβέρνηση μετακινήθηκε από τη γραφειοκρατική ψυχρότητα στην σκηνοθετημένη κατανόηση, αναγκασμένη να αποκαταστήσει τη νομιμότητα της ίδιας της αλήθειας.
Η πολιτεία δεν ηττήθηκε απλώς επικοινωνιακά· ηττήθηκε και οντολογικά. Η αποχή κατάλυσης τροφής οδηγεί σε κατάλυση της νομιμότητας της πολιτικής αυθεντίας, γιατί το σώμα του απεργού πείνας απέδειξε ότι το κράτος δεν κατέχει την αυθεντία της ζωής, αλλά την δανείζεται. Και όταν ένας πολίτης αποφασίζει να αποσύρει τη συγκατάθεσή του σε αυτή τη δανεική εξουσία, τότε η ίδια η έννοια του «πολιτικού» επαναθεμελιώνεται. Η νηστεία, από πράξη πνευματικής κάθαρσης, γίνεται πράξη πολιτικής αναγέννησης· η αναζήτηση της αλήθειας παίρνει τη μορφή ενός σιωπηλού, σωματικού λόγου που κανένα δελτίο τύπου δεν μπορεί να εξουδετερώσει.
Η στάση του Ρούτσι μας θυμίζει ότι η αυθεντία δεν κατοικεί πια στους θεσμούς, αλλά στους ανθρώπους που τολμούν να τους διαψεύσουν. Πολύ καλά κάνει και επιμένει χωρίς να επαναπαύεται γιατί η αλήθεια θα φανεί όταν αντέξουμε την αμφισβήτηση, στην προκειμένη περίπτωση των εξουσιών. Η αμφισβήτηση είναι γνωσιολογική βάση άλλωστε και τώρα, γίνεται πολιτική πράξη, η δημοκρατική πρακτική που φοβάται κάθε αυταρχική εξουσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)