Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024

PHILIPPA FOOT Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΑΘΟΤΗΤΑ Μετάφραση: Τάσος Καρακατσάνης Μιλτιάδης Ν. Θεοδοσίου



Ο έκδηλος στόχος μου σε τούτο το βιβλίο συνίσταται στη σκιαγράφηση μιας ξεχωριστής θεώρησης της ηθικής κρίσης, μιας θεώρησης πολύ διαφορετικής από εκείνη για την οποία οι περισσότεροι φιλόσοφοι γράφουν σήμερα. Διότι πιστεύω ότι οι αξιολογήσεις της ανθρώπινης βούλησης και πράξης έχουν την ίδια εννοιολογική δομή με τις αξιολογήσεις των χαρακτηριστικών και λειτουργιών των άλλων έμβιων όντων, και μπορούν να κατανοηθούν μόνο υπό τους όρους αυτούς. Επιθυμώ να δείξω ότι το ηθικό κακό αποτελεί «είδος φυσικού ελαττώματος». Η ζωή θα είναι στο κέντρο της συζήτησής μου…

Φυσική αγαθότητα της Philippa Foot αποτέλεσε και αποτελεί μία από τις πλέον πρωτότυπες και σημαντικές συνεισφορές αλλά και ένα σημείο καμπής στο πεδίο της σύγχρονης ηθικής φιλοσοφίας. Με γλώσσα προσιτή και με έντονο το βιωματικό στοιχείο, η Foot υπερασπίζεται μια αριστοτελική ερμηνεία της αρετής, που επικεντρώνεται «στη φυσική αγαθότητα και τα φυσικά ελαττώματα» των έμβιων όντων. Καταπιάνεται με ηθικά ερωτήματα θεμελιώδη για την ανθρώπινη ζωή· εξετάζει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η πρακτική ορθολογικότητα, η πλανημένη ηθική συνείδηση και η σχέση ανάμεσα στην αρετή και την ευτυχία, ολοκληρώνοντας την πραγμάτευσή της με μια κριτική στον ιμμοραλισμό του Νίτσε.

Εικόνα εξωφύλλου: Άρια Κομιανού (Αθήνα 1938–2015), Νο 91 (1978), δίχρωμη ξυλογραφία σε χαρτί, 88x44 εκ., Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, δωρεά της καλλιτέχνιδας, αρ. έργου Π.10451. Φωτογράφιση έργου: Θάλεια Κυμπάρη.

Η Philippa Foot (Φιλίππα Φουτ) (1920-2010) σπούδασε φιλοσοφία, πολιτική επιστήμη και οικονομικά στο Κολέγιο Σόμερσβιλ, κολέγιο θηλέων στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Στο Κολέγιο συμφοιτήτριές της ήταν μεταξύ άλλων η Elizabeth Anscombe, η Mary Midgley και η Iris Murdoch, που επίσης χάραξαν τα δικά τους φιλοσοφικά μονοπάτια. Το 1950 έγινε εταίρος του Σόμερσβιλ, και το 1976 έγινε καθηγήτρια φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, όπου παρέμεινε ώς το 1991. Κατόπιν επέστρεψε στην Οξφόρδη, όπου ολοκλήρωσε τη μονογραφία της Η φυσική αγαθότητα. Εντασσόμενη σ’ ένα νεοαριστοτελικό ρεύμα, η συνεισφορά της στη σύγχρονη ηθική φιλοσοφία θεωρείται ανεκτίμητη. Από το 1948 και για όλη της τη ζωή υποστήριζε ενεργά τις δράσεις της Oxfam, διεθνούς οργάνωσης για την καταπολέμηση της πείνας στον κόσμο.

ISBN 978-618-230-081-7, σχήμα 14 x 21 εκ., 256 σελ., τιμή: 18 ευρώ 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)