Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2020

Δημήτρης Πατέλης- Πως φτάσαμε στον Δεκέμβρη και στη Βάρκιζα;

Πως φτάσαμε στον Δεκέμβρη και στη Βάρκιζα; Από το αρχείο της Κομμουνιστικής Διεθνούς στη Μόσχα. Υλικά που εκδόθηκαν ως "1931-1944 φάκελος Ελλάς. Τα αρχεία των μυστικών σοβιετικών υπηρεσιών". Μετάφρ. Δ. Πατέλης, Π. Ματέρη. Εκδ. Α.Α. Λιβάνη, 1993 [εξαντλημένο] διαθέσιμο: https://vivlio2ebook.blogspot.com/2012/10/1931-1944.html Αντί προλόγου (Δ. Πατέλη). https://ilhs-org.net/gr/fakelos_ellas_1931-1944.htm 1931-1944. ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΛΑΣ. ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΜΥΣΤΙΚΩΝ ΣΟΒΙΕΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Ποικίλα είναι τα συναισθήματα και οι αντιδράσεις που μπορεί να προκαλέσει στον αναγνώστη το υλικό αυτό που προέρχεται από το μέχρι πρότινος απροσπέλαστο και ιδιότυπα προσπελά­σιμο σήμερα αρχείο της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κομουνι­στικής Διεθνούς και του Γκεόργκι Δημητρώφ. Πρόκειται, αναμ­φίβολα, για ανεκτίμητης αξίας αρχειακό υλικό.
Όπως ανέφερε στο εισαγωγικό σημείωμα ο δημοσιογράφος Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος ανακάλυψε τα ντοκου­μέντα, οι δυσκολίες που συναντά ο ερευνητής που επιθυμεί να προσεγγίσει τέτοιου είδους αρχεία στην τέως ΕΣΣΔείναι τερά­στιες. Το αρχείο αυτό περιλαμβάνει αρκετά χειρόγραφα, αλλά και πολλά έγγραφα που τεχνικοί είτε διοικητικοί λόγοι δεν επέτρε­ψαν να φωτοτυπηθούν και χρειάστηκε να αντιγραφούν βιαστικά από τα πρωτότυπα με το χέρι... Σε αυτές τις περιπτώσεις η αυ­στηρή διακρίβωση του περιεχομένου των εγγράφων —απαραίτη­τη προϋπόθεση για την πιστή μετάφραση τους— απαιτούσε μιαν επίπονη και ιδιότυπη μαιευτική μέθοδο με τη βοήθεια των συμ­φραζομένων και την αντιπαραβολή με αμέσως ή εμμέσως συν­δεόμενες με αυτό ιστορικές πηγές και πληροφορίες. Ανακύ­πτουν, λοιπόν, κατ' αρχήν ερωτήματα επιστημονικής (και όχι μό­νο) δεοντολογίας. Σε ποιο βαθμό, δηλαδή, το διαθέσιμο αρχειακό υλικό είναι πλήρες και αξιόπιστο.
Η αυθεντικότητα, η ιστορική σημασία αλλά και η επικαιρότητα των ντοκουμέντων μας οδήγησαν μαζί με τον εκδότη στην από­φαση να προχωρήσουμε προς το παρόν στη δημοσίευση των εγγράφων που βρίσκονται στη διάθεση μας, ελπίζοντας —αν το επιτρέψουν οι συνθήκες— να δοθεί μια συνέχεια, ώστε να εκδο­θούν αργότερα όλα τα υλικά του εν λόγω αρχείου.
Η δημοσίευση του υλικού αυτού του τόμου δε συνιστά μιαν ακόμα σκανδαλοθηρικού χαρακτήρα λαθροχειρία ιδιοτελών μι­κροκομματικών σκοπιμοτήτων, αλλά ούτε και εφήμερης, συγκυριακής σημασίας δημοσιογραφική αποκάλυψη που αποσκοπεί στον εντυπωσιασμό του αμβλυμένουπλέον από τον καταιγισμό πληροφόρησης αισθητήριου του αναγνωστικού κοινού, παρά το γεγονός ότι αποτελεί αυτό που στη δημοσιογραφική γλώσσα λέ­γεται «είδηση».
Πρόκειται για υλικά που προορίζονται κατ' εξοχήν για νηφά­λια μελέτη και στοχασμό πάνω σε μία από τις πιο κρίσιμες, πε­ρίπλοκες και αμφιλεγόμενες περιόδους της ιστορίας της χώρας μας, η γνώση της οποίας εμποδίζεται διαρκώς μέχρι σήμερα από τις κυρίαρχες ιδεοληπτικού χαρακτήρα προσεγγίσεις της. Οι κα­τά καιρούς εργαλειακάεπιλεκτικές «ερμηνείες» της ιστορίας από διάφορους ιθύνοντες, δημιουργούν τελικά την εντύπωση ότι στη συνείδηση των πολιτών της η Ελλάδα προβάλλει ως χώρα με απρόβλεπτο παρελθόν...
Τα έγγραφα του αρχείου της Κομιντέρνφωτίζουν την ιστορία της περιόδου αυτής κάτω από ένα ιδιότυπο πρίσμα. Πρόκειται για ντοκουμέντα που αναφέρονται σε ένα ευρύτατο φάσμα πο­λιτικών, στρατιωτικών, κοινωνικών, οικονομικών κλπ. ζητημάτων. Από την άμεση καθημερινότητα (π.χ. την ανάγκη του φυλακισμέ­νου ηγέτη του ΚΚΕ Ν. Ζαχαριάδη για τρόφιμα και ρουχισμό) μέχρι τις γεωπολιτικές στρατηγικές. Γι' αυτό και προσφέρονται για διαφόρων ειδών και επιπέδου αναγνώσεις·, από την άντληση πληροφορίας για τα γεγονότα (πρόσωπα, πράγματα, καταστά­σεις) στα οποία ρητά αναφέρονται, μέχρι την ανασύσταση της ατμόσφαιρας της εποχής μέσα από το ύφος, τον τρόπο και το χαρακτήρα του λόγου τους, αλλά και των αποσιωπήσεων τους. Χρειάζεται λοιπόν να ενταχθούν οργανικά στο ιστορικό τους πλαίσιο για να καταταχθούν και για να φωτίσουν την ιστορική μας γνώση, εμπλουτίζοντας τη με κάποιες άγνωστες μέχρι τώρα πληροφορίες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν δύο κυρίως ζητήματα που θίγονται σε μερικά έγγραφα.
Το πρώτο αφορά το «εθνικό» μας πρόβλημα: το Μακεδονικό. Ένα ζήτημα που αποτελούσε και τότε «μήλο της Έριδος» σ' αυτό τον κόμβο διαπλοκής μικρό- και μακρο-γεωπολιτικών και ιμπεριαλιστικών συμφερόντων, εμφύλιων, διεθνικών και διακρα­τικών συρράξεων που λέγεται Βαλκάνια. Μεταξύ των μαχόμενων τότε για την απελευθέρωση των χωρών τους αριστερών δυνά­μεων Ελλάδας, Βουλγαρίας και Γιουγκοσλαβίας δημιουργούνται διαφορές και αντιθέσεις που συνδέονται με τον εκάστοτε τρόπο συσχέτισης εθνικών, εθνικιστικών και διεθνιστικών τάσεων στις στρατηγικές και τακτικές που υιοθετούσαν. Γεγονός αδιαμφι­σβήτητο, που επιβεβαιώνεται και από το αρχείο Δημητρώφ, είναι η ανυποχώρητη στάση της τότε ηγεσίας του ΚΚΕ και του ΕΑΜ/ ΕΛΑΣέναντι των ξένων συντρόφων τους. Επικαλούμενοι τις ση­μαντικές εθνολογικές αλλαγές που επέφερε στη σύνθεση του πληθυσμού της ελληνικής Μακεδονίας η ανταλλαγή πληθυσμών που πραγματοποιήθηκε μετά τη συνθήκη της Λοζάνης στο διά­στημα του Μεσοπολέμου, προασπίζονται σθεναρά την εθνική ενότητα που επαγγέλλονται και ως ένα βαθμό έχουν επιτύχει, χωρίς να διστάζουν, όταν χρειάζεται, να χρησιμοποιήσουν και ένοπλη βία.
Εκείνο όμως που συνήθως διαφεύγει (ιδιαίτερα στις μέρες μας) είναι η συνδεόμενη με αυτή τη μεταφυσική προσήλωση στη στρατηγική της «εθνικής ενότητας» αδικαιολόγητη υποχωρητικό­τητα και η διαρκής διολίσθηση στις έντεχνα κλιμακούμενες από τους κατ' εξοχήν φορείς της «εθνικοφροσύνης» και τους ξένους προστάτες τους παγίδες, μέχρι την ολοσχερή συντριβή του μεγά­λου κινήματος της Αριστεράς. Και σ' αυτό το θέμα έχουν πολλά να μας προσφέρουν τα ντοκουμέντα του αρχείου της ΚΑ.
Το δεύτερο ζήτημα συνδέεται με την εκπληκτική δραστηριό­τητα των μυστικών υπηρεσιών της ΕΣΣΔ κατά τον πόλεμο, που θα διαπιστώσει ο αναγνώστης στα έγγραφα 24, 30 και 39'. Το έγγραφο 24, ένα τηλεγράφημα του πρωθυπουργού της κυβέρνη­σης του Καΐρου Τσουδερού προς τον Κανελλόπουλο, είναι ενδει­κτικό τόσο για τη δουλοπρεπή στάση της εν λόγω κυβέρνησης έναντι του... προϊσταμένου της Βρετανού Υπουργού Εξωτερικών Ίντεν, όσο και για τις βλέψεις της μετά την απελευθέρωση.
Το έγγραφο 30 φανερώνει ότι οι σοβιετικές Αρχές γνώριζαν το περιεχόμενο των συνομιλιών του Βρετανού πρεσβευτή στην ελ­ληνική Κυβέρνηση του Καΐρου Λίπερ(13-14 Μαΐου 1944). Γνώ­ριζαν δηλαδή με ακρίβεια το σενάριο, το σκηνικό και τη μεθόδευ­ση, από τους Βρετανούς και τα φερέφωνα τους, της σταδιακής εξόντωσης του κινήματος του ΕΑΜαρκετά πριν από την υπο­γραφή της Συμφωνίας του Λιβάνου!
Στο έγγραφο 39 (Αναφορά Φίτιν προς Δημητρώφ από 27-9-44) απαριθμούνται με εκπληκτική ακρίβεια οι κινήσεις στις οποίες θα αρχίσουν να προβαίνουν οι Βρετανοί και οι Έλληνες εγκάθετοί τους για την επιβολή μιας δεύτερης κατοχής στην Ελλάδα, για τη διάλυση τον ΕΑΜ με τη βοήθεια των «Ταγμάτων Ασφαλείας» που δημιούργησαν οι Γερμανοί κατακτητές!
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι στις κρίσιμες καμπές τον αγώνα της Αντίστασης και στις παραμονές τον Εμφυλίου, οι σοβιετικές Αρ­χές γνώριζαν καλά τα επόμενα βήματα των αντιπάλων του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, ενώ είναι αμφίβολο το αν και κατά πόσο ενημέ­ρωναν για αυτά τους Έλληνες συντρόφους τους.
Το ερώτημα που ανακύπτει εδώ δεν αφορά και τόσο την αποτίμηση-αξιολόγηση της συμπεριφοράς των ηγετών της τότε ΕΣΣΔ και της Ελληνικής Αριστεράς ούτε και τον επιμερισμό των ευθυνών για τις μετέπειτα τραγικές εξελίξεις (χωρίς να υποτιμά­ται η υποκειμενική και ηθική πλευρά των ενεργειών). Αν περιο­ριστούμε σε αυτή την πλευρά, μάλλον θα παραμείνουμε εκ των πραγμάτων προσκολλημένοι σε μια στατική και τελεολογική αντι­μετώπιση των γεγονότων. Εκείνο που χρειάζεται είναι η αναζή­τηση εκείνων των βαθύτερων και κάθε άλλο παρά προφανών αιτίων, εκείνων των «μηχανισμών» που οδήγησαν αυτή τη δυνα­μική διαδικασία διαπλοκής διεθνών και εθνικών συσχετισμών δυ­νάμεων, μέσα από ένα ολόκληρο φάσμα δυνατοτήτων, στη γνω­στή της έκβαση. Η γνώση που θα αποκομίσουμε κατ' αυτό τον τρόπο θα μας βοηθήσει να προσεγγίσουμε διαφορετικά το πιο πρόσφατο παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον, αν φυσικά μας ενδιαφέρει κάτι παραπάνω από το ρόλο του απλού θεατή της ιστορίας.
Δημήτρης Σ. Πατέλης
9 Μαρτίου 1993
Η ταξινόμηση και η αρίθμηση των εγγράφων έγινε με χρονολογική σειρά. (Σ.Τ.Μ.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)