Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Χρῆστος Μαλεβίτσης, Φιλοσοφία καὶ θρησκεία

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΛΕΒΙΤΣΗΣ (απόσπασμα):
Ἐκεῖνο ποὺ μᾶς συνταράζει δὲν εἶναι ἡ περιπλοκότητα τοῦ κόσμου – αὐτὴ μπορεῖ ἐν τέλει νὰ ἀναχθεῖ στὸ ἁπλό. Ἐκεῖνο ποὺ μᾶς συνταράζει εἶναι ὁ διασπαραγμὸς τοῦ κόσμου. Αὐτὴ εἶναι ἔκφραση τοῦ φιλοσόφου Γιάσπερς. Die Zerissenheit des Seins. Εἶναι τὸ διασπαραγμένο ὄν, τὰ ἀσυμβίβαστα καὶ ἀλληλοαποκλειόμενα ἐπίπεδά του, ἡ σύγκρουση καλοῦ καὶ κακοῦ, ὡραίου καὶ ἄσχημου, ἀλήθειας καὶ ψεύδους, δίκαιου καὶ ἀδικίας, ὕλης καὶ πνεύματος. Ἐδῶ δὲν πρόκειται περὶ κοσμικῆς πολυπλοκότητας· πρόκειται περὶ κοσμικῆς τραγωδίας, ποὺ εἴμαστε μάρτυρες, συνεργοί, θῦτες, θύματα, ἁγιασμένοι καὶ ἁμαρτωλοί. Ὁ ἄνθρωπος μέσα ἀπὸ τὸ ὀντολογικὸ σπάραγμα καὶ τὸν σπαραγμὸ ἐπιζητεῖ τὴ λύτρωση, τὴν ἑνότητα, τὴν διαπεραίωση πρὸς τὴν ἔσχατη δικαίωση, πρὸς τὴν ὁριστικὴ ἀλήθεια, πρὸς τὴν ἀληθοποίησή του. Καὶ ὅμως, τὰ ὅρια στὰ ὁποῖα ὁ ἄνθρωπος προσκρούει καὶ ἀποτυχαίνει κεῖνται πολὺ ἐντεῦθεν αὐτῶν τῶν σκοπῶν. Καὶ τὸ ἐσχάτως κρίσιμο ὅριο εἶναι ὁ θάνατος.
Τὸ μόνο «θέμα» τοῦ ἀνθρώπινου προσώπου εἶναι ὁ θάνατος. Δὲν πρόκειται γιὰ πρόβλημα, πρόκειται γιὰ σκάνδαλο. Γιὰ τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο, ἐννοημένο στὴν ὑπαρξιακὴ μοναδικότητά του, στὴν ἀπερινόητη φανέρωσή του, καὶ ἰδίως στὴν ὀντολογικὴ ἐξαγγελτικότητά του, ὁ ριζικὸς ἀφανισμὸς τοῦ προσώπου εἶναι κοσμικῆς σημασίας σκάνδαλο. Δὲν εἶναι τίποτε ὁ θάνατος, ἂν ποῦμε ὅτι δὲν εἶναι τίποτε τὸ πρόσωπο. Ἀλλὰ ἡ ἀποκάλυψη τῆς ὀντολογικῆς σημαντικότητας τοῦ προσώπου ἀμέσως ἐγείρει τὸ σκάνδαλο τοῦ θανάτου. Ἢ πρέπει νὰ ἀπομειωθεῖ ἡ σημαντικότητα τοῦ προσώπου γιὰ νὰ περάσουν καὶ τὰ δύο, αὐτὸ καὶ ὁ θάνατος, ὡς ἁπλὰ φυσικὰ γεγονότα, ἢ ἂν εἶναι νὰ τηρηθεῖ ἡ πνευματικότητα τοῦ προσώπου πρέπει νὰ ἀφομοιωθεῖ ὁ θάνατος ἀπὸ τὸ πνεῦμα. Γιὰ νὰ ὑπερβαθεῖ ὁ διασπαραγμὸς τοῦ ὄντος, γιὰ νὰ λυθεῖ ἡ καταλυτικὴ τραγωδία τοῦ πνεύματος.
Καὶ αὐτὸ τὸ ἐπιχείρησε μόνον ὁ Χριστιανισμός. Ἡ ἑλληνικὴ φιλοσοφία ἄφησε ἔξω τὸ σκάνδαλο τοῦ θανάτου, ἐπειδὴ ἀκριβῶς δὲν εἶχε συλλάβει ἀκόμη τὴν ὀντολογικὴ σημαντικότητα τοῦ προσώπου. Ὁ Πλάτων ἐμίλησε γιὰ τὴν ἀθάνατη ψυχὴ προσοικειωθεὶς τὴν σχετικὴ ὀρφικὴ ἐμπειρία, ἀλλὰ ἡ ἀθάνατη ψυχὴ κεῖται πολὺ μακριὰ ἀπὸ τὸ θνῆσκον πρόσωπο. Μόνον ἡ ἀρχαία Τραγωδία ἀκολούθησε τὴν ὁδὸ ποὺ θὰ κατέληγε στὴν τραγωδία τοῦ προσώπου. Ἀλλὰ ἱστορικῶς ἡ ὁδὸς αὐτὴ διοδεύθηκε ἀπὸ Ἐκεῖνον ποὺ ἀνακάλυψε τὸ πρόσωπο, καὶ κατέληξε στὸ σταυρὸ τοῦ Γολγοθᾶ.
Χρῆστος Μαλεβίτσης, Φιλοσοφία καὶ θρησκεία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)