Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Δημήτρης Πατέλης· Τι είναι η δημιουργικότητα;

 

Τι είναι η δημιουργικότητα; Είναι εκείνη η πλευρά της σκόπιμης ανθρώπινης δραστηριότητας, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την ανακάλυψη (δημιουργία, επινόηση) κάποιου τινός νέου, που δεν υπήρχε κατά το παρελθόν, γεγονός που προσδίδει στην εν λόγω δραστηριότητα χαρακτήρα ανεπανάληπτο, κοινωνική, ιστορική πρωτοτυπία και μοναδικότητα. Η δημιουργικότητα χαρακτηρίζει την ενεργό, γόνιμη και απορρέουσα από τις ανάγκες της εποχής κριτική αφομοίωση ήδη υπάρχοντος πολιτισμικού πλούτου για την ποιοτική και ουσιώδη αναβάθμισή του, αλλά και κάθε δραστηριότητα (εργασιακή, ερευνητική, καλλιτεχνική) στο βαθμό που αυτή τελειοποιούμενη καθίσταται ολότητα, αποκτά πληρότητα, αρτιότητα, αρμονία κ.λπ. Δημιουργικότητα είναι η ιδιότητα του υποκειμένου (ατόμου, ομάδας, κοινωνίας) που εκδηλώνεται στην εκάστοτε βέλτιστη δυνατή συμβολή του στη νομοτελή αναπτυξιακή διαδικασία στην οποία το υποκείμενο (άτομο, ομάδα, κοινωνία) εντάσσει οργανικά τη δραστηριότητά του. Ο αυθεντικά δημιουργικός νεωτερισμός, η πραγματική καινοτομία, δεν αποτιμάται με αγοραίους όρους. Διαφέρει ριζικά από τη μηδενιστική σχέση προς το παρελθόν, προς τη συμβολή του άλλου, από το άγονο πνεύμα αρνητικού σκεπτικισμού και αντιλογίας, από την επιφανειακή, φορμαλιστική, αυθαίρετη, εκκεντρική και τελικά φθοροποιό αναζήτηση της πάση θυσία «ριζοσπαστικής» τομής, από τον υπερτονισμό της ασυνέχειας με την εν λόγω διαδικασία που γίνεται αυτοσκοπός και αυταξία. Διαφέρει ριζικά και από τη μονότονη κομφορμιστική επανάπαυση στα κεκτημένα και στην πεπατημένη οδό, από τη μετριότητα, το μινιμαλισμό, την αρχή της ήσσονος προσπάθειας και το συντηρητισμό, που επικαλούνται τη βεβαιότητα της συνέχειας, τη δογματική προσήλωση στην παράδοση, στην αυθεντία, στη μόδα, είτε στις «αιώνιες αξίες», κ.λπ. Δημιουργικότητα σημαίνει υπέρβαση, διαλεκτική άρση των όρων και των ορίων της εν λόγω διαδικασίας βάσει των κεκτημένων της, στην κατεύθυνση των νομοτελειών που διέπουν την ανάπτυξή της και των βαθύτερων αναγκών της ανθρωπότητας, σημαίνει προώθησή της σε ανώτερο επίπεδο από άποψη ποιότητας και ουσίας, μέσω της γόνιμης κριτικής αφομοίωσης, μέσω της διαλεκτικής άρσης των κεκτημένων της . Η δημιουργικότητα είναι μια ιδιότητα της ανθρώπινης δραστηριότητας, η οποία συνδέεται με την επίλυση νομοτελών αντιφάσεων εντός αυτής της δραστηριότητας. Σχηματικά θα μπορούσε να παρουσιαστεί ως εξής: στο βαθμό που κλιμακώνεται η ενεργός παρέμβαση του υποκειμένου στο αντικείμενο, η ενεργός πρόσκτηση και ο μετασχηματισμός του τελευταίου (ώστε, προσδίδοντάς του τις σκοπούμενες ιδιότητες, αυτό να καταστεί προϊόν, κατάλληλο για την ικανοποίηση ανθρώπινων αναγκών), ανακύπτουν αντιφάσεις με τη μορφή προβληματικών συγκυριών, προβληματικών καταστάσεων. Οι αντιφάσεις αυτές συνδέονται με τη διαρκή αναμόρφωση και μετάθεση των εμπράγματων και προσωπικών όρων και των ορίων της κλιμακούμενης ενεργού εμπλοκής του υποκειμένου στο πλαίσιο ορισμένης συγκυρίας. Η εκάστοτε συγκυρία εμπλοκής του υποκειμένου στη διαδικασία μετασχηματισμού του αντικειμένου προσδιορίζεται από τους εξής αντικειμενικούς και υποκειμενικούς όρους: 1. Από την υφή, τις ιδιότητες, το υλικό, το χαρακτήρα, το είδος αλληλεπιδράσεων του αντικειμένου, από το βαθμό περιπλοκότητάς του και από το επίπεδο ανάπτυξής του. 2. Από το είδος των εκάστοτε διαθέσιμων-κεκτημένων μέσων (εργαλείων, τεχνικών μέσων επενέργειας, τεχνολογικών διατάξεων και διαδικασιών) και των αντίστοιχων τρόπων (μεθόδων) διαμεσολαβημένης επενέργειας του υποκειμένου στο αντικείμενο. 3. Από την εκάστοτε συνυφασμένη με τα παραπάνω κριτήρια ικανότητα του υποκειμένου για την εκάστοτε βέλτιστη σκοποθεσία. 4. Από το είδος, το εύρος και το βάθος των πραγματικών αναγκών και την ιεράρχησή τους. Η κλιμάκωση της ανάπτυξης της επενέργειας του ανθρώπου στους εκάστοτε όρους και στα εκάστοτε όρια της δραστηριότητάς του (πρωτίστως στο πεδίο του τεχνικά-τεχνολογικά και κοινωνικά διαμεσολαβημένου μεταβολισμού για το βιοπορισμό του) μέσω της επίλυσης αντιφάσεων και της άρσης προβληματικών/κρισιακών συγκυριών, συνιστά τον ενδότερο πυρήνα της ανάπτυξης της υπόστασης του ανθρώπου, τη θεμελιώδη κινητήριο δύναμη και γενεσιουργό αιτία της ανάπτυξης της κοινωνίας ως ολότητας. Εδώ παρατηρείται μια κλιμάκωση προβληματικών συγκυριών και προβλημάτων : 1. προβλήματα της ταυτότητας, με δεδομένη εκ των προτέρων (προδεδομένη) τη λογική που διέπει το σύστημα αναφοράς τους, προβλήματα ελλειπόντων μεμονωμένων στοιχείων-μερών,τύπου «σπαζοκεφαλιάς», «γρίφου» ή «πάζλ», ή προβλήματα στοιχειώδους δημιουργικότητας. 2. προβλήματα, χαρακτηριστικό των οποίων είναι η ελλείπουσα ή ανεπαρκής λογική του συστήματος αναφοράς. 3. προβλήματα που δεν προβάλλουν πλέον ως επιμέρους προβλήματα με ελλείποντα στοιχεία ή λογική, αλλά ως προβλήματα μείζονος και καθολικής σημασίας, με ελλείπον υποκείμενο, ως προβλήματα για την επίλυση των οποίων απαιτείται διαμόρφωση, συγκρότηση και ανάπτυξη άλλου τύπου υποκειμένου. [Το οπτικοακουστικό υλικό είναι απόσπασμα από παράδοση στο μάθημα Τέχνη & Τεχνολογία].

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)