Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2025

Γεώργιος Εργείλαος Τσιπάς

Τι να γράψεις για τον "ΕΡΩΤΑ";
ΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ..
ΑΥΤΗΣ ΠΟΥ "ΦΙΛΕΙ ΚΡΥΠΤΕΣΘΑΙ";...
...
ΕΡΩΣ..
ΕΡΩΤΩ τι είναι;
Διαφέρει ο ΈΡΩΣ για την δικιά σου πηγή έμπνευσης, απ την γενίκευση για τον έρωτα που έχει ο ερευνητής για την φυσική, τη χημεία, τη βιολογία , τα μαθηματικά;
Ο ΈΡΩΣ για την μουσική , την ποίηση, την τέχνη;
... όχι.. δεν διαφέρει..
...
Ας δούμε τι λέει η ΔΙΑΝΟΗΣΗ των ΕΛΛΗΝΩΝ
Το απόσπασμα είναι από το Συμπόσιο του Πλάτωνα, λόγος της Διοτίμας (210e–211b), όπου περιγράφει την «κλίμακα του έρωτος» και την τελική θέαση του Απόλυτου Κάλλους.
Η σύνοψη ,ή η κεντρική ιδέα στο πρωτότυπο έχει ως εξής:
«ἀλλ’ ἐκεῖνο αὐτὸ τὸ καλόν, καθ’ αὑτὸ μεθ’ αὑτοῦ, μονοειδές ἀεὶ ὄν· πάντα δὲ τὰ καλὰ ἐκείνου μετέχοντα τοιαῦτα γίγνεσθαι.»
(Συμπόσιον 211b)
Σε ελεύθερη μετάφραση:
"Εκείνο το ίδιο το Κάλλος, το καθαυτό, το αυθύπαρκτο, το μοναδικό, το οποίο υπάρχει πάντοτε· και όλα τα άλλα όσα είναι καλά, είναι τέτοια επειδή μετέχουν σε εκείνο"
Στο Πλατωνικό Συμπόσιο, μέσα από τον λόγο της Διοτίμας (όπως τον μεταφέρει ο Σωκράτης), παρουσιάζονται οι βαθμίδες του ἔρωτος ως μια "κλίμακα ανόδου" της ψυχής από το αισθητό στο πνευματικό και το θείο.
Πρόκειται για μια μυσταγωγική πορεία που οδηγεί από τον έρωτα για το ωραίο σώμα έως την θεωρία του ίδιου του Απόλυτου Κάλλους.
Η πορεία έχει τα εξής στάδια:
Έρως προς ένα ωραίο σώμα – η αρχική, πιο κοινή μορφή· ο άνθρωπος γοητεύεται από την αισθητή ομορφιά ενός συγκεκριμένου σώματος.
Έρως προς όλα τα ωραία σώματα – η ψυχή μαθαίνει ότι η ομορφιά δεν είναι μοναδικό προνόμιο ενός ατόμου, αλλά υπάρχει γενικά σε όλα τα ωραία σώματα.
Έρως προς τις ψυχές – ο ερωτευμένος στρέφεται από τη σωματική ομορφιά στην εσωτερική: στους τρόπους, στον χαρακτήρα, στην αρετή.
Έρως προς τους νόμους και τους θεσμούς – αναγνώριση του ωραίου στη συλλογική ζωή, στην τάξη, στη δικαιοσύνη και στις καλές κοινωνικές πρακτικές.
Έρως προς τη γνώση – η ψυχή αγαπά πλέον τις ιδέες, τις επιστήμες, τη σοφία ως έκφραση του ωραίου.
Θέα του ίδιου του Ωραίου (του Απόλυτου Κάλλους) – η κορύφωση: η ψυχή κατανοεί το αιώνιο, άφθαρτο και αναλλοίωτο Κάλλος, την Ιδέα του Ωραίου, που δεν εξαρτάται από σώματα, ψυχές ή πράγματα.
👉 Έτσι, ο έρωτας παρουσιάζεται ως παιδαγωγός της ψυχής: ξεκινά από το σωματικό πάθος και οδηγεί στη φιλοσοφία και στη θεωρία του αιώνιου Ωραίου.
...
Ας ρίξουμε μια ματιά στο απόσπασμα..
Πλάτων, Συμπόσιον 210e–211b (πρωτότυπο)
«Τοῦτο δέ ἐστιν, ἔφη, ὦ Σώκρατες, ὅταν τις ὀρθῶς τὰ ἐρωτικὰ παιδερασάμενος ἀπὸ τῶνδε τῶν καλῶν ἐκεῖνο τὸ καλὸν ἄρξηται κατιδεῖν. σχεδὸν δὲ ἐστὶν ὅταν τις ἐπ’ ἐκεῖνο ἤδη ἴῃ τὸ τέλος τῶν ἐρωτικῶν. τοῦτο γὰρ ἐστὶν ὀρθῶς τὰ ἐρωτικὰ ἰέναι ἢ ἀφ’ ἑνὸς καλοῦ σώματος ἐπὶ δύο, καὶ ἀπὸ δύο ἐπὶ πάντα, καὶ ἀπὸ τῶν καλῶν σωμάτων ἐπὶ τὰ καλά τὰ ἐν ταῖς ἐπιτηδεύσεσι καὶ ἐπὶ τοὺς νόμους, καὶ ἀπὸ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἐπὶ τὰς μαθήσεις, καὶ ἀπὸ τῶν μαθημάτων ἐπ’ ἐκεῖνο τὸ μάθημα τελευτῆσαι, ὃ ἐστὶν οὐ μαθήματος ἄλλου ἢ αὐτοῦ ἐκείνου τοῦ καλοῦ τὸ μάθημα, καὶ γνῶναι τέλος ὃ ἔστι καλόν.
Τοῦτο γὰρ δὴ κατὰ ταὐτὸ καὶ ὡσαύτως ἔχον, οὐ γιγνόμενον καὶ ἀπολλύμενον, οὐδὲ πάλιν ποτὲ μὲν καλὸν ποτὲ δὲ αἰσχρόν, οὐδὲ ἔνθα μὲν καλόν ἔνθα δὲ αἰσχρόν, οὐδὲ πρὸς μὲν τοῦτο καλὸν πρὸς δὲ ἐκεῖνο αἰσχρόν, οὐδ’ ἐνταῦθα καλὸν ἐκεῖ δὲ αἰσχρόν, ὡς δὲ πρὸς ἄνθρωπον καλὸν πρὸς δὲ θεὸν αἰσχρόν, οὐδ’ ἄλλοτε μὲν ἄλλοτε δέ, οὐδὲ πρὸς ἄλλο τι καλόν, οὐδὲ καθ’ ὅσα γε ἄλλα τῶν τοιούτων ὑπονοεῖται, οἷον πρόσωπον ἢ χεῖρες ἢ ἄλλο οὐδὲν τῶν σωματικῶν, οὐδὲ λόγος οὐδὲ ἐπιστήμη, οὐδὲ ἔν τινι ἄλλῳ ὑπάρχον, οἷον ἐν ζῴῳ ἢ ἐν γῇ ἢ ἐν οὐρανῷ ἢ ἐν ἄλλῳ οὐδενί, ἀλλ’ αὐτὸ καθ’ αὑτὸ μεθ’ αὑτοῦ μονοειδὲς ἀεὶ ὄν· πάντα δὲ τὰ καλὰ ἐκείνου μετέχοντα τοιαῦτα γίγνεσθαι, ἐκεῖνο δ’ ἄν μήτε γιγνόμενον μήτε ἀπολλύμενον μηδὲ προσγιγνόμενόν τι μηδὲ ἀπογιγνόμενον·
οὕτω δὲ κατιδεῖν τὸ καλόν, ᾧ δεῖ ἤδη τοῦτο τὸ τέλος τοῦ ἐρωτικοῦ ἔχειν, καὶ ἐξ ἄλλων τῶν ἀνθρωπίνων ἐπαγωγῶν τὸ καλὸν ἐκεῖνο θεάσασθαι.»
Μετάφραση (ελεύθερη)
«Αυτό συμβαίνει, Σωκράτη, όταν κάποιος, αφού ασκηθεί σωστά στα ερωτικά, φτάσει από τα μερικά και πρόσκαιρα κάλλη να αντικρίσει εκείνο το ίδιο το Κάλλος. Σχεδόν τότε αγγίζει το τέλος της ερωτικής πορείας. Γιατί ο σωστός δρόμος είναι: ξεκινώντας από ένα ωραίο σώμα, να αγαπήσει δύο, έπειτα όλα· από τα ωραία σώματα να προχωρήσει στα ωραία έργα και έθιμα, έπειτα στις επιστήμες· και στο τέλος να φτάσει σ’ εκείνη τη γνώση που δεν είναι άλλη από τη γνώση του ίδιου του Κάλλους.
Και τότε θα δει το Απόλυτο Κάλλος: το οποίο είναι πάντοτε το ίδιο, ούτε γεννιέται ούτε χάνεται, ούτε είναι άλλοτε ωραίο και άλλοτε άσχημο, ούτε για τον έναν έτσι και για τον άλλο αλλιώς, ούτε εξαρτάται από χώρο, από άνθρωπο ή θεό, ούτε σχετίζεται με κάτι άλλο· δεν είναι σώμα, ούτε λόγος, ούτε γνώση, ούτε βρίσκεται σε οτιδήποτε άλλο, αλλά υπάρχει μόνο του, με τον εαυτό του, αιώνια το ίδιο· και όλα τα ωραία πράγματα είναι ωραία μόνο επειδή μετέχουν σε εκείνο.
Αυτό το Κάλλος είναι που πρέπει κανείς να αντικρίσει για να φτάσει στο τέλος του ερωτικού δρόμου, αφού ανέλθει βαθμίδα τη βαθμίδα από τα ανθρώπινα κάλλη, ώστε να καταστεί άξιος να δει εκείνο το θείο και αιώνιο.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)