Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Κυριακή 28 Μαρτίου 2021

Ο ιστορικισμός και ο αντικληρικαλισμός του Π.Τατσόπουλου

 Spyros Koutroulis

Ο ιστορικισμός και ο αντικληρικαλισμός του Π.Τατσόπουλου

Στα σημερινά ΝΕΑ ο Πέτρος Τατσόπουλος διαφημίζει ένα βιβλίο, το οποίο προλογίζει ο Θ.Βερέμης στο οποίο περιέχονται οι αφορισμοί του Γρηγορίου του Ε' πρός τον Α.Υψηλάντη. Το συμπέρασμα που βγάζει είναι πως κακώς θεωρείται ότι η εκκλησία συνέβαλε στην διατήρηση του ελληνισμού κατά τα σκοτεινά χρόνια της δουλείας , όπως και ότι συνέβαλε κατά την επανάσταση του 1821. Το συμπέρασμα είναι έωλο . Τα στοιχεία του ιστορικισμού και του αντικληρικαλισμού του Πέτρου Τατσόπουλου πλήττουν την αξιοπιστία του λόγου του διότι τον εμποδίζουν να δει όλα τα ιστορικά γεγονότα, να τα αναλύσει, να τα ερμηνεύσει πέρα από μια επιφανειακή ανάγνωσή τους .
α. Ο Ν.Σβορώνος και ο Δ.Χατζής αποδίδουν καίρια σημασία στην εκκλησία για την διάσωση του νέου ελληνισμού. Ο Σβορώνος γράφει ότι οι νεομάρτυρες είναι μάρτυρες του ελληνικού έθνους.
β. Η ορθόδοξη εκκλησία χαρακτήρισε την νεοελληνική ταυτότητα και διέσωσε την ελληνική γλώσσα. Παρά την ανεξιθρησκεία των πρώτων συνταγμάτων η βασική διάκριση ήταν μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων.
γ. Πολλοί αρχιερείς που ήσαν στο περιβάλλον του Γρηγορίου Ε' ανήκαν στην Φιλική Εταιρεία και οι κινήσεις της ήταν σε γνώση του.
δ. Οι σημαντικότεροι Διαφωτιστές ήταν κληρικοί όπως ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο Ν.Θεοτόκης, ο Θ.Φαρμακίδης, ο Άνθιμος Γαζής και βέβαια ο πατρό Κοσμάς. Πατριάρχες όπως ο Κύριλλος Λούκαρης και ο Γρηγόριος ο Ε' προσπάθησαν να συγκροτήσουν την παιδεία του υπόδουλου γένους. Ο Παπαφλέσσας ήταν ένας από τους πολλούς κληρικούς που έπαιξαν βασικό ρόλο στην επανάσταση.
ε. Ιστορικοί όπως ο Ι.Φιλήμων, ο Δ.Κόκκινος, Α.Βακαλόπουλος αποδίδουν τον αφορισμό στην προσπάθεια του Γρηγορίου Ε' να αποφευχθεί η γενική σφαγή όλων των χριστιανών(Γ.Κεκαυμένος,σελ.113). Θετικό ρόλο στον περιορισμό των σφαγών είχε ο θρησκευτικός ηγέτης των μουσουλμάνων.
στ. Ο Γιώργος Μαργαρίτης στο τελευταίο του βιβλίο "Ενάντια σε φρούρια και τείχη" γράφει: " Σημαντικά πολιτικά πρόσωπα του Φαναρίου, σε συνδυασμό με υψηλόβαθμους ιεράρχες ήταν τα πρώτα θύματα. Οι εκτελέσεις αφορούσαν όχι μόνο άτομα που αναμείχθηκαν ή που υπήρχε υποψία ότι αναμείχθηκαν στο κίνημα, αλλά και συγγενείς τους, υπόπτους και μη .Ταυτόχρονα, στις οθωμανικές επαρχίες διερχόμενοι και ταξιδιώτες για τους οποίους υπήρχε η υποψία ότι αποτελούσαν συνδέσμους της Φιλικής έπεφταν θύματα εκτελέσεων ή φυλακίσεων"(σελ.156). Συνεχίζει ο Γ.Μαργαρίτης: "Στις 4 Απριλίου θανατώθηκε ο Μέγας Διερμηνέας της Πύλης, Κωνσταντίνος Μουρούζης, γόνος της πλέον επιφανούς οικογένειας του Φαναρίου. Ήταν μόλις τριάντα δύο χρονών και κατείχε την υψηλόβαθμη αυτή θέση για σαράντα μόνο ημέρες. Στις 6 Μαίου ήρθε η σειρά του αδελφού του, Νικόλαου Μουρούζη, Διερμηνέα του Στόλου. Ακολούθησε μια σειρά εκτελέσεων υψηλόβαθνων χριστιανών αξιωματούχων της Πύλης."(σελ.157). Στην συνέχεια "ο πρώην πατριάρχης Γρηγόριος μεταφέρθηκε από τις φυλακές όπου κρατούνταν μέχρι την ολοκλήρωση των θεσμικών διαδικασιών στο Φανάρι μπροστά από το Πατριαρχείο. Εκεί απαγχονίστηκε. Η πράξη ήταν συμβολική και βαθύτατα ουσιαστική. Κατά κάποιον τρόπο αποτέλεσε τη δικαίωση της Φιλικής Εταιρείας μετά τον ουσιαστικό θάνατό της. Τελετουργικά η επιδεικτική θανάτωση του πατριάρχη αποτέλεσε -με τα μέτρα της εποχής- κήρυξη πολέμου της Υψηλής Πύλης ενάντια στο επαναστατημένο γένος των Ελλήνων. Η κήρυξη πιστοποίησε καλύτερα από κάθε άλλο γεγονός τη ρήξη σφραγίζοντας την καθολικότητα της επανάστασης(σελ.157,158). Για να καταλήξει ο Γ.Μαργαρίτης: " σε αντίθεση με τον αφορισμό του Υψηλάντη και την καταδίκη της επανάστασης που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη, η θανάτωση έγινε από την πρώτη στιγμή λάβαρο αγώνα για τους επαναστατημένους. Επρόκειτο για την ολοκληρωτική ρήξη. Τo "Υπέρ Πατρίδος" μπορούσε τώρα άνετα να συμπληρωθεί με το "Υπέρ Πίστεως"! Και η ενωτική διάμεσος, η εθνική διάμεσος, περιέβαλε τον αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία. Η Φιλική Εταιρεία δεν θα μπορούσε να ελπίζει σε τέτοιο αποτέλεσμα ούτε στα πλέον παράτολμα σχέδια της"(σελ.158).
190
60 σχόλια
22 κοινοποιήσεις
Μου αρέσει!
Σχόλιο
Κοινοποίηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)