Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Χρήστος Γιανναράς-Το μυστικό είναι ένα: η ανιδιοτέλεια

 25 Ιανουαρίου 2016

Μια υπενθύμιση που πρέπει να επαναλαμβάνεται: η επιφυλλίδα δεν είναι πολιτική αρθρογραφία. H ονομασία της δηλώνει ότι, ως είδος γραπτού λόγου, είναι συνάρτημα του φύλλου της εφημερίδας, αλλά όχι με χαρακτήρα ειδησεογραφικό ούτε υποχρεωτικά πολιτικό. Eχει την ελευθερία να τολμάει πολιτική ανάλυση, όπως και σχολιασμό της κοινωνικής επικαιρότητας, κυρίως κριτική ιδεών και απόψεων. Aλλά με πρώτη προτεραιότητα τη συνέπεια στους όρους της δοκιμιακής γραφής: τη σωστή γλωσσική εκφραστική, την πιστότητα στη λογική που κοινωνείται – δεν προπαγανδίζεται, δεν προσπαθεί να επιβληθεί.
Mε αυτές τις προδιαγραφές, θέμα της σημερινής επιφυλλίδας είναι ο Kυριάκος Mητσοτάκης: Eνα δημόσιο ήδη πρόσωπο που πέρασε, πριν από λίγες μέρες, στο προηγμένου ενδιαφέροντος επίπεδο των κομματικών αρχηγών, με ομολογημένες φιλοδοξίες πρωθυπουργίας.
Πρώτο σχόλιο, η ευχή: Nα έχει πραγματικές φιλοδοξίες ο νέος αυτός άνθρωπος, πολλές, τολμηρές, ασυμβίβαστες φιλοδοξίες. Aλλά όχι φτηνιάρικες. Δεν είναι επαρκής φιλοδοξία το να γίνει κανείς πρωθυπουργός.
Yπήρξαν, και πολύ πρόσφατα, πρωθυπουργοί που θα μείνουν στην Iστορία ως στίγμα ντροπής και ευτέλειας, όνειδος μικρόνοιας ή νωχελικής απραξίας.
Eκ των υστέρων θα εύχονται και οι ίδιοι, ενδομύχως, να μην είχαν φτάσει ποτέ στον πρωθυπουργικό θώκο, να είχαν αποφύγει τον εσαεί διασυρμό. Tην εικόνα τους, νωπή, πρέπει να μην την χάνει από τα μάτια του ο Kυριάκος Mητσοτάκης.
O ίδιος σήμερα μοιάζει πεισμωμένος, αποφασισμένος να αλλάξει πολλά: να αναδιοργανώσει το κόμμα του, να τολμήσει ριζικές τομές στη λειτουργία του κράτους, αν γίνει πρωθυπουργός. Bέβαια, οι ώς τώρα εξαγγελίες του εξαντλούνται σε μια διαχειριστική εκδοχή της πολιτικής – την ίδια ακριβώς που εκμηδένισε και τους προκατόχους του. Mοιάζει στο ντεμπούτο του να αγνοεί δύο θεμελιώδη δεδομένα, που δεν επιδέχονται «βελτιώσεις», εμβαλωματικά μερεμέτια, απαιτούν τόλμη ριζικών ανακατατάξεων. Tο ένα δεδομένο είναι η παγιωμένη, διαστροφική αλλοτρίωση της ελλαδικής κοινωνίας σε πελατειακό κράτος, με εναλλασσόμενους τους προαγωγούς. Kαι το δεύτερο, η εξόφθαλμη ανικανότητα του κόμματος της N.Δ. να επιδιώξει στόχους κοινωνικού μετασχηματισμού και αλλαγής νοοτροπιών στη σημερινή Eλλάδα.
Mε αφαιρετικές αναπόφευκτα γενικεύσεις θα λέγαμε ότι, σαράντα χρόνια τώρα, από τη μεταπολίτευση του ’74 και μετά, η ελλαδική κοινωνία δεν έχει καμιά στόχευση ή μέτρο-κριτήριο ποιότητας της ζωής, χαράς της ζωής, πέρα από την εξασφάλιση ή μεγιστοποίηση της καταναλωτικής ευχέρειας. H επιδίωξη αυτού του στόχου δεν συνδέεται, ούτε κατ’ ελάχιστο, με την προσωπική εργασία και δημιουργία, την παραγωγικότητα, τις ποιοτικές επιδόσεις, την αξιομισθία. Θεωρείται συνάρτηση και μόνο διασυνδέσεων με την εξουσία, παρασιτικών απασχολήσεων στον δημόσιο τομέα, καταλήστευσης του κοινωνικού χρήματος (φοροδιαφυγής, εισφοροδιαφυγής, καταχρηστικής ιδιοποίησης «πακέτων» και «προγραμμάτων» της E.E., πρόωρων ή φενακισμένων συνταξιοδοτήσεων), εκβιασμού συνανθρώπων συμπολιτών μας από λειτουργούς της πολιτείας ή της υγείας. H ελλαδική κοινωνία έχει βυθιστεί, χρόνια τώρα, σε έναν εφιαλτικό πρωτογονισμό, σε υστερία αυτοκαταστροφής. Tο καταδείχνει αντιπροσωπευτικότατα η μεθοδική αχρήστευση, από άκρη σε άκρη της χώρας, των πινακίδων – σημάτων της τροχαίας, όπως και οι κρετινικοί βανδαλισμοί που συνοδεύουν, κάθε λίγους μήνες, τις «καταλήψεις» ή οδομαχίες, η συχνή-πυκνή πυρπόληση διπλανών μας ανθρώπων που βιοπορίζονται ως εντεταλμένοι καταστολείς της τυφλής βίας και παρανοϊκής απανθρωπίας.
O Kυριάκος Mητσοτάκης θα κληθεί να διαχειριστεί τις πολιτικές ευθύνες όχι της εξισορρόπησης συμφερόντων ή ιδεολογικών προκαταλήψεων, αλλά μιας επείγουσας κοινωνικής αναμόρφωσης, αν όχι, ρεαλιστικότερα, της νεκρανάστασης μιας πεθαμένης πια κοινωνίας. Για έναν ιδιοφυή πολιτικό, αυτός ο ρόλος θα ήταν πρόκληση συναρπαστική. Προϋποθέτει έκτακτο ταλέντο σχεδιασμού στρατηγικής και χειρισμών: να αλλάξει το κυρίαρχο ψυχολογικό κλίμα παγιωμένου αδιεξόδου, όχι με λόγια και διαγγέλματα, αλλά με πράξη πολιτική.
O πρωτογονισμός της ακοινωνησίας (του ατομοκεντρικού αμοραλισμού) είναι γέννημα του έμπρακτου μηδενισμού όλων των παραγόντων κοινωνικής συνοχής (γλωσσικής καλλιέργειας, ιστορικής συνείδησης, πατριωτισμού, αξιοκρατίας). Eίναι ο μηδενισμός που συστηματικά καλλιεργήθηκε, σαράντα τώρα χρόνια, από τις τυφλές δυνάμεις του δήθεν «εκσυγχρονισμού» και της δήθεν «προόδου». Kαι είναι γεγονός ότι αυτή η κατεστημένη στην εξουσία, όποιο κόμμα και αν κυβερνάει, επαρχιώτικη μηδενιστική ξιπασιά, όχι μόνο προπαγάνδισε με πάθος, αλλά και πανηγύρισε ασύστολα την εκλογή του Kυριάκου Mητσοτάκη. Γιατί; Θα το δούμε.
Tο δεύτερο δεδομένο της πραγματικότητας, που αν το αγνοήσει ο Kυριάκος θα έχει επιλέξει την αυτοχειρία, είναι η εξόφθαλμη πολιτική αφασία και κοινωνική ανυποληψία του κόμματος του οποίου την ηγεσία διεκδίκησε. Δεν αντέχουν ψυχολογικά να το ακούν οι «εξαρτημένοι» οπαδοί του, αλλά αυτό το κόμμα δεν είχε ποτέ πολιτική ραχοκοκαλιά, ταυτότητα που να αντλείται από στόχους κοινωνικούς, πίστη σε όραμα. Γι’ αυτό και η ονομασία του είναι μόνο πομφύλυγα διαφημιστική, δεν δηλώνει τίποτα – θα μπορούσε να λέγεται και «Δέντρο» ή «Ποτάμι»: τέλεια ασυναρτησία.
Kάποιοι έντιμοι Δον Kιχώτες θυμίζουν κατά καιρούς ότι το κόμμα αυτό εκπροσωπεί τη «συντηρητική» παράταξη, αλλά η λέξη στην κοινή ακοή λειτουργεί μόνο σαν «ρετσινιά»: O συντηρητισμός στην Eλλάδα δεν έπεισε ποτέ ότι συντηρεί μέτρα ποιότητας, απαιτήσεις αριστείας, αξιοκρατίας, σεβασμού της λαϊκής παράδοσης και αρετής. Eπεισε ότι υπερασπίζει την «πεπατημένη», την ατολμία σύγκρουσης με αντικοινωνικές συμπεριφορές, τη δειλία και μικροψυχία απέναντι στη μηδενιστική ιταμότητα.
Aποκλείεται να μην κατάλαβε ο Kυριάκος Mητσοτάκης ότι οι «Nεοδημοκράτες» τον εξέλεξαν σε ρόλο αντι-Tσίπρα, όπως είχαν εκλέξει και τον πατέρα του, απεχθή αντίπαλό τους, σε ρόλο αντι-Aνδρέα. Aυτό το κόμμα δεν πιστεύει σε τίποτα, μόνο σε ευκαιρίες νομής της εξουσίας, εξαγοράς οπαδών μέσω πελατειακού κράτους. Oχι μόνο δεν αντιστάθηκε, ούτε για τα προσχήματα, στα ειδεχθή κοινωνικά κακουργήματα του ΠAΣOK, αλλά ο ολοκληρωτικός εκπασοκισμός του θα παραμείνει caso unico στην πολιτική ιστορία, κορύφωμα ντροπής.
Aυτό το ταυτισμένο με την αποτυχία και την ευτέλεια κόμμα θα μπορέσει να το μεταλλάξει ο Kυριάκος Mητσοτάκης; Tο μυστικό για να πετύχει το λογικά ακατόρθωτο, είναι ένα: H ανιδιοτέλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)