Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2023

Ζωή Δικταίου : ΕΛΙΑ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ. ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ (ΚΤ: σύντομο ερμηνευτικό σημείωμα)

 


Ελιά των Δελφών

Φλογισμένες οι παπαρούνες

λιτανεύοντας το αίμα των προγόνων,

χορεύουν στη ρίζα σου,

ελιά των Δελφών,

δοσμένη και στα πέντε σκαλοπάτια του ήλιου,

άφησέ με, να καρφιτσώσω

στ’ ασημένια σου φύλλα το βλέμμα μου,

άφησέ με, στις μυστικές πληγές σου,

να κρύψω την ήττα μου,

άφησέ με,

σε τούτο τον παράξενο αιώνα,

μ’ ένα δικό σου ανθισμένο κλαδί,

τη μνήμη να ξυπνήσω,

να ονειρευτώ θεό, και έρωτα,

όταν το δάκρυ

σμίγει με τις φλέβες τ’ ουρανού,

όταν ηχολογούν τα σήμαντρα

στη δόξα του μεσημεριού,

αχλόιστη ξερολιθιά, και χώμα,

και αρχαία μονοπάτια,

μερώνει γητευτής ο νους,

ώρα που η περηφάνια μάχεται τη λήθη

κι η Μοίρα μ’ ένα τρίχορδο δοξάρι

καταμεσής του Αιγαίου

στο κύμα απάνω,

αδείλιαστη αρχίζει πρώτη το χορό.




ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ  ΠΡΟΣΒΑΣΗ (ερμηνευτικό  σημείωμα)

Διαβάζω το πρώτο ποίημα από την ποιητική συλλογή της ποιήτριας Ζωής Δικταίου ''Αύριο, μια ελιά η μέσα πατρίδα'' και δίχως προλόγους και έντεχνες κριτικές τυποποιήσεις φτάνω στο αποτέλεσμα: Να πώς η Ποίηση ξεχωρίζει από άλλες συγγενείς πνευματικές δραστηριότητες- από Φιλοσοφία, Επιστήμη και Τεχνική. Να πώς διακρίνεται από κάθε προσπάθεια του ανθρώπου να συλλάβει, να ερευνήσει, να ελέγξει ή  και να υποτάξει το ον δίχως να ζητήσει τη συναίνεσή του. Αν λοιπόν στοιχείο θεμελιώδες της Ποιητικής είναι η προσέγγιση του είναι των όντων- ο ρητός ή ο άρρητος λόγος τους (η διαισθητική διείσδυση στο υποσυνείδητο ή ασυνείδητο υπόβαθρο της φωνής ή της σιωπής τους), ιδού εδώ ένα άλλο χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της προσέγγισης - ο σεβασμός απέναντι στην κατά φύσιν αξίωση να υπάρχει κάθε ον στο είναι του. Γι' αυτό και η ποιήτρια Ζωή Δικταίου παρακαλεί : ''άφησέ με να καρφιτσώσω...''- που σημαίνει, όχι να καρφώσω  και να ματώσω ή να πληγώσω της ελιάς των Δελφών το κορμί!

Πού βρίσκεται σήμερα αυτή η ευαισθησία  ανάμεσά μας ? Οδοστρωτήρες εγωκεντρισμού, εξουσίας και εργαλειακού λόγου ισοπεδώνουν τα πρόσωπα. Άτεγκτοι κι εξουσιαστικοί νόμοι τα διέπουν όλα... κι όλοι παγιδευμένοι προσπαθούν να πείσουν, να ρίξουν και να εγκλείσουν ακόμα και τους ανυπότακτους ποιητές, στοχαστές ή κοινωνικούς αγωνιστές στο κελί του Συστήματος (Gestell) ισοπεδώνοντάς τους (με τρόπο επιστημονικό, μαθηματικό, ορθολογικό), χωρίς να υποψιάζονται και να ευαισθητοποιούνται στον τρόπο που θα προσεγγίσουν το είναι κάθε συνανθρώπου τους· Δίχως να μπορούν να προσλάβουν την ανάγκη ενός εκάστου όντος να είναι ό,τι αυτό κατά φύσιν ''ήτανε να είναι'' ή, με άλλα λόγια, την ανάγκη κάθε ανθρώπου να είναι ο αυθεντικός εαυτός του: ένα πεπερασμένο αλλά ιδιαίτερο ατομικό υπερβατικό/ δημιουργικό ον που μάχεται για μια κοινωνία προσώπων εντός του αναγκασμού του κόσμου και της ιστορίας (εντός του πεδίου όπου διακρίνονται μόνο τα αρπαχτικά του ιδρώτα των άλλων και  οι παθολογικά εξουσιομανείς της βίας, της επιβολής και του καταναγκασμού- η διεθνής του κεφαλαίου και οι ολιγάρχες, και μαζί τους οι ελεεινοί παρατρεχάμενοι κλειδούχοι τους). Ποτέ άλλοτε στην ιστορία δεν συνέβη και δεν παρατηρήθηκε το γεγονός όσο η κοινωνία ανεβάζει το επίπεδο της μόρφωσής της (της τοξικής μόρφωσής της), τόσο να βυθίζεται στην αλλοτρίωση και την παραίτησή της από κάθε αγώνα. Ο αγγλοσαξωνικός ωφελιμισμός και ο ατομοκεντρισμός έχουν φτάσει  σε τέτοιο σημείο που η θεωρία της κεφαλαιοκρατικής συσσώρευσης και της υπεραξίας του Μαρξ βρίσκει σήμερα την πληρέστερη και αγριότερη λειτουργική εφαρμογή της. Στον καταστροφικό τυφώνα αυτής της οικονομίας συμβάλλει και πρωτοστατεί δυστυχώς η πνευματική μας ηγεσία, σε αγαστή συνεργασία με   την πολιτική ηγεσία και την δυτική εκκλησία υπό διάφορες  μορφές και παραλλαγές.

Αυτοί είναι οι λόγοι που η βία: ο άγριος ορθολογικός και κατακτητικός  νους που κυριαρχεί σήμερα, δεν μπορεί να συναντήσει την ''ελιά των Δελφών'' παρά αν πρώτα καλλιεργηθεί,  εξαγνιστεί, και εξευγενιστεί. Κι είναι χαρακτηριστικός ο συναισθητικός λεπτός τρόπος με τον οποίο  η ποιήτρια απευθύνεται στο ον: σε ένα φυσικό εδώ ον, την ελιά. Δέντρο ιερό η ελιά μπροστά στην οποία ''μερώνει γητευτής ο νους'' ώστε να την προσεγγίζει με διακριτικότητα, ταπεινότητα κι ευαισθησία.  Γιατί μόνο ένας τέτοιος νους μπορεί να προσλάβει, να κατανοήσει και να δοξάσει το ον: να καταλάβει τελικά ''γιατί κι η Μοίρα μ’ ένα τρίχορδο δοξάρι /καταμεσής του Αιγαίου /στο κύμα απάνω/ αδείλιαστη αρχίζει πρώτη το χορό'', όπως γράφει η ποιήτρια. Γιατί, είναι τότε μόνο που ο χορός γίνεται εύχαρις  αναζήτηση, πνευματικός εναγκαλισμός και σύμβολο για να εκφραστεί και πραγματωθεί το Παρμενίδειο ''εον εόντος πελάζει''. 

    Υπέροχη η γραφή της Δικταίου, υπηρετεί αυτό το υποδειγματικό οντολογικό άγγιγμα με λιτότητα και χάρη. Και βεβαίως το άγγιγμα αυτό δεν αφορά χωριστά παρελθόν, παρόν μέλλον, επειδή ''νυν έστι ομού παν''- όπως έγραφε ο Παρμενίδης.

                                                             Κώστας Τσιαντής. 7/9/23

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)