Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Ολύμπιος Δαφέρμος 3 ώρ. · Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Μα δεν έχουν, εκεί στην κυβέρνηση, έναν παιδαγωγό, έναν κοινωνιολόγο για να τους αναλύσει τα αίτια της παραβατικότητας των νέων και στη συνέχεια να τους συμβουλεύσει πώς να την αντιμετωπίσουν; Ή δεν χωρούν στο μυαλό τους άλλες παρεμβάσεις πλην εκείνων της αστυνομικής βίας και των αυστηρών ποινών, με τις οποίες προσπαθούν να κουκουλώσουν τα όποια προβλήματα και όχι βέβαια να τα λύσουν; Τώρα μεταθέτουν τις ευθύνες στους γονείς, απειλώντας τους με αυστηρές ποινές. Έχοντας χρόνια διδάξει στην τεχνική εκπαίδευση ξέρω πως οι περισσότεροι γονείς, για να μην πω όλοι, γνοιάζονται για τα παιδιά τους. Δεν αδιαφορούν. Όμως ο κάθε γονιός κουβαλά τις δικές του εμπειρίες, τις δικές του ανεπάρκειες (για τις οποίες χρειάζεται στήριξη και όχι τιμωρίες) τα δικά του προβλήματα, τις δικές του αγωνίες, τις δικές του έγνοιες μέσα -ιδίως σήμερα - σε μία δυστοπική κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα που τού καθορίζει τη συμπεριφορά προς όλες τις κατευθύνσεις σε μεγάλο βαθμό. Επιπλέον οι περισσότεροι γονείς δεν διαθέτουν γνώσεις παιδαγωγικής. Σήμερα κάθε νέος επηρεάζεται από πλήθος πηγών πληροφόρησης και συμπεριφορών. Ο κόσμος του είναι τεράστιος και πολύ διαφορετικός εκείνου των γονιών του και δεν περιορίζεται στην οικογένεια και στο σχολείο, όπως πριν την τεχνολογική επανάσταση. Πώς λοιπόν οι γονείς θα λύσουν το πρόβλημα της παραβατικότητας που τους αναθέτει η αδαής κυβέρνηση; Το μόνο που θα καταφέρει είναι να χαλάσει τις σχέσεις γονιών-παιδιών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παραπέρα πορεία των νέων ανθρώπων, αλλά και για τη συνοχή της κοινωνίας.
Ας κοιτάξει πρώτα η κυβέρνηση τα σχολεία, που τα έχει αφήσει στην τύχη τους, και τους κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς. Το σχολείο δεν αποτελεί πια κοινότητα. Είναι άθροισμα ανταγωνιστικών ατόμων, όπως ακριβώς το διδάσκει η εξωσχολική πραγματικότητα. Επόμενο είναι η ανταγωνιστικότητα να φτάσει και στη βία. Είναι τυχαίο ότι στα μουσικά και στα καλλιτεχνικά σχολεία, που αποτελούν κοινότητες καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα των μελών τους, την μεταξύ τους συνεργασία και την παραγωγή καλλιτεχνικών έργων τα φαινόμενα βίας είναι μηδαμινά; Ας κοιτάξει λοιπόν να διαβάσει τις νέες εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές πρακτικές, που αντιστοιχούν στην εποχή μας, οι οποίες κινούνται μακράν των τιμωριών και του αυταρχισμού. Ας κοιτάξει το κενό που αντικρίζουν οι νέοι και οι νέες σκεφτόμενοι το μέλλον τους. Ούτε καν για μια αξιοπρεπή εργασία δεν μπορούν να ελπίζουν. Για να μη μιλήσουμε για οράματα και ελπίδες για μια άλλη ζωή ελευθερίας, δικαιοσύνης και ισότητας. Οι νέοι ψάχνουν νόημα και τέτοιο δεν βρίσκουν. Αισθάνονται άδειοι και αποπροσανατολίζονται, δίχως να φέρουν οι ίδιοι καμιάν ευθύνη. Η ίδια η κυβέρνηση τι παράδειγμα δίνει στα παιδιά; Ασκεί άλογη βία απέναντι στους νέους που ψάχνονται. Μήπως έτσι δίνει το παράδειγμα; Ας το σκεφτεί. Παραβιάζει το Σύνταγμα και τους νόμους που η ίδια ψηφίζει. Διασπαθίζει το δημόσιο χρήμα υπέρ των δικών της ψηφοθηρικών συμφερόντων. Αδιαφορεί για τους πολλούς και αδύναμους. Μα η νεανική παραβατικότητα δεν έχει την ίδια λογική;
«Εικόνα σου είμαι κοινωνία (και πολιτική) και σου μοιάζω»
Ο.Δ.
(Δημοσιεύτηκε στην ΕφΣυν 1-10-24)
Συμπλήρωση: Αν οι αυστηρές ποινές και η αστυνομική βία έλυναν τα κοινωνικά προβλήματα σήμερα θα πορευόμασταν δίχως προβλήματα. Η ανοησία δεν εγκαταλείπει ποτέ την εξουσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)