Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2023

David Kaiser- ΚΒΑΝΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

 Εκδόσεις Ροπή - ROPI Publications

«Τα κεντρικά γραφεία της Εθνικής Τράπεζας της Αυστρίας, στο κέντρο της Βιέννης, είναι εξαιρετικά ασφαλή. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, στο υπόγειο του κτηρίου, υπάλληλοι εκτελούν δοκιμές ποιοτικού ελέγχου σε τεράστιες δεσμίδες από ευρώ. Όμως ένα βράδυ τον Απρίλιο του 2016 ένα μέρος της τράπεζας είχε παραχωρηθεί για την πραγματοποίηση ενός διαφορετικού πειράματος. Μια ομάδα νεαρών φυσικών, κουβαλώντας ηλεκτρονικό εξοπλισμό υψηλής ευαισθησίας, είχαν λάβει άδεια να ανέβουν μέχρι τον τελευταίο όροφο, όπου και συναρμολόγησαν δύο τηλεσκόπια. Το ένα το έστρεψαν προς τον ουρανό, προς την κατεύθυνση ενός μακρινού άστρου στον Γαλαξία. Το άλλο το έστρεψαν προς την πόλη, αναζητώντας μια ακτίνα λέιζερ, η οποία εκπεμπόταν από μια ταράτσα αρκετά οικοδομικά τετράγωνα μακριά. Παρά τον αστρονομικό εξοπλισμό τους, όμως, το πραγματικό θήραμά τους ήταν κατά πολύ μικρότερο. Στόχος τους ήταν να διεξάγουν μια νέα πειραματική δοκιμή των προβλέψεων της κβαντικής θεωρίας.
Είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς το πόσο αλλόκοτη είναι η κβαντική φυσική. Ακόμα και οι Άλμπερτ Αϊνστάιν και Έρβιν Σρέντιγκερ, που συγκαταλέγονταν στους δημιουργούς της θεωρίας, την έβρισκαν υπερβολικά παράξενη για να είναι απολύτως αληθής. Πρώτα απ’ όλα, σε αντίθεση με τη Νευτώνεια φυσική και την σχετικότητα του Αϊνστάιν, οι οποίες εξηγούσαν κομψά τη συμπεριφορά όλων των πραγμάτων, από την πτώση των μήλων μέχρι την κίνηση των γαλαξιών, η κβαντική θεωρία προσέφερε μονάχα πιθανότητες για διάφορα αποτελέσματα κι όχι απόλυτα συμπαγείς προβλέψεις.
Ο Αϊνστάιν δεν δεχόταν το γεγονός ότι η κβαντική θεωρία αντιμετώπιζε αντικείμενα στον πραγματικό κόσμο σαν απλά νέφη πιθανοτήτων –σαν να ήταν και να μην ήταν εκεί ταυτόχρονα ή στην περίπτωση της διάσημης, φανταστικής γάτας του Σρέντιγκερ, ταυτόχρονα ζωντανά και νεκρά. Το πιο παράδοξο όλων ήταν αυτό που ο Σρέντιγκερ αποκαλούσε «διεμπλοκή». Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εξισώσεις της κβαντικής θεωρίας υπονοούσαν πως η συμπεριφορά ενός υποατομικού σωματιδίου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συμπεριφορά ενός άλλου, ακόμα κι αν αυτό το δεύτερο σωματίδιο βρισκόταν στην άλλη άκρη του δωματίου ή ακόμα και στην άλλη άκρη του πλανήτη ή στον γαλαξία της Ανδρομέδας. Η επικοινωνία μεταξύ τους έμοιαζε αδύνατη, μιας και το φαινόμενο αυτό ήταν ακαριαίο και ο Αϊνστάιν είχε ήδη αποδείξει πως τίποτα δεν μπορεί να ταξιδέψει πιο γρήγορα από το φως. Σε μια επιστολή του προς έναν φίλο, ο Αϊνστάιν απέρριψε τη διεμπλοκή ως «απόκοσμη δράση από απόσταση» –μοιάζοντας περισσότερο με ιστορία για φαντάσματα απ’ ότι ευυπόληπτη επιστήμη .Όμως πώς θα δικαιολογούνταν οι εξισώσεις;
Οι φυσικοί συχνά επικαλούνται διδύμους όταν προσπαθούν να καταστήσουν πιο σαφή τα πιο ευφάνταστα στοιχεία των θεωριών τους. Η σχετικότητα του Αϊνστάιν, για παράδειγμα, εισήγαγε το αποκαλούμενο παράδοξο των διδύμων, το οποίο δείχνει το πως ένα ταξίδι με μεγάλη ταχύτητα μέσα στον χώρο και στον χρόνο μπορεί να κάνει ένα άτομο να γεράσει πιο αργά απ’ ότι ο δίδυμός του. (Το ενδιαφέρον του Σρέντιγκερ για τους διδύμους ήταν λιγότερο ακαδημαϊκό και αφορούσε κυρίως τις περιπέτειές του με τις αδερφές Γιούνγκερ). Όντας φυσικός και έχοντας αποκτήσει με τη σύζυγό μου δίδυμα, με διευκολύνει να τα σκέφτομαι όταν προσπαθώ να ξεδιαλύνω τον παράξενο χορό της διεμπλοκής.
[...] Εξ’ αρχής, όμως, οι φυσικοί έχουν αναγνωρίσει πως τα πειράματά τους αφήνουν ανοικτά αρκετά «παραθυράκια», συνθήκες οι οποίες θα μπορούσαν, θεωρητικά, να δικαιολογήσουν τα παρατηρούμενα αποτελέσματα ακόμα και στην περίπτωση που η κβαντική θεωρία είναι εσφαλμένη και η διεμπλοκή μια απλή ψευδαίσθηση. Ένα από αυτά τα παραθυράκια, γνωστό ως «τοπικότητα», αφορά τη ροή της πληροφορίας: μπορεί ενδεχομένως ένα σωματίδιο που βρίσκεται στη μια άκρη του πειράματος, ή το όργανο που το μετρά, να έχει στείλει κάποιου είδους μήνυμα στην άλλη πλευρά του πειράματος πριν ολοκληρωθεί η δεύτερη μέτρηση;
Ένα άλλο παραθυράκι αφορά τη στατιστική: θα μπορούσαν, άραγε, τα σωματίδια τα οποία έχουν μετρηθεί να αντιπροσωπεύουν με κάποιο τρόπο ένα μεροληπτικό δείγμα, αποτελώντας κάποιες λιγοστές «παράξενες» παραγγελίες επιδορπίων ανάμεσα σε άλλες χιλιάδες αθέατες και απολύτως συνηθισμένες; Οι φυσικοί με την πάροδο των ετών έχουν επινοήσει έξυπνους τρόπους για να κλείνουν το ένα ή το άλλο από αυτά τα δύο παραθυράκια και από το 2015, αρκετά έξυπνα πειράματα όπως αυτό που θα περιγράψουμε έχουν καταφέρει να τα κλείσουν και τα δύο ταυτόχρονα.»
- Απόσπασμα από το βιβλίο του Ντέιβιντ Κάιζερ "Κβαντική Κληρονομιά: Ανταποκρίσεις από έναν Αβέβαιο Κόσμο" [Μτφ. Γρηγόρης Πανουτσόπουλος, Θεμιστοκλής Χαλικιάς].
Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο:
Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο
Nikolaos Theodorakatos και 337 ακόμη
29 κοινοποιήσεις
Μου αρέσει!
Σχόλιο
Κοινοποίηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)