Share |

Θεέ του ουρανού και του παντός,

αυτείν’ οι γραμματισμένοι,

αυτείν’ οι πολιτισμένοι,

έκαμαν και κάνουν αυτά τα λάθη…

Στρατηγός ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ


Expedia

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2024

Περί τυραννίας, εκδόσεις Γνώση, Αθήνα, 1995

 

Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο που λέει "51 -ΘΙΛΟΣΟΦΙΚΗ KAI ΠΟΛΙΤΙΚΗ BИBAЮΘΗΚИ ΠΕΡΙ ΤΥΡΑΝΝΙΑΣ ΞΕΝΟΦΩΝ: IEPON "ዝ ΤΥΡΑΝΝΙΚΟΣ Μετάφραση; ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΔΥΛΗΣ ΛΕO ΣΤΡΑΟΥΣ: ΠΕΡΙ ΤΥΡΑΝΝΙΔΟΣ MeTйpaσTη; ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΥΚΙΑΡΔΟΠΟΤΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ KOZEB: ΤΥΡΑΝΝΙΑ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑ MeTaфpαση: ETPYAIKH nAnAΖOrЛΟΥ ΕΚΔΟΣΕΙΣ>ΓΝΩΣΗ> ΕΚΔΟΣΕΙΣ <<ΓΝΩΣΗ>>"

 

Περί τυραννίας, εκδόσεις Γνώση, Αθήνα, 1995.
Ένα από τα σημαντικά έργα που έκδωσε ο Παναγιώτης Κονδύλης. Ο ίδιος μετάφρασε τον διάλογο του Ξενοφώντα: Ιέρων ή Τυραννικός, ο Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος μετάφρασε το έργο του Λέο Στράους: Περί Τυρανίδος και η Ευρυδίκη Παπάζογλου το δοκίμιο του Αλέξανδρου Κοζέβ :Τυραννία και σοφία.
Ο Ξενοφών διηγείται τον διάλογο ανάμεσα στον ποιητή Σιμωνίδη και στον τύραννο Ιέρωνα. Χαρακτηριστικό στοιχείο του είναι ότι περιέχει ανατροπές αφού αρχικά ο Ιέρων εκθέτει τα αρνητικά στοιχεία του τύραννου σε σχέση με τον ιδιώτη, ενώ ο Σιμωνίδης παρουσιάζει τις θετικές πλευρές του τύραννου για τον ίδιο τον τύραννο. Στην εξέλιξη του διαλόγου ο Ιέρων πείθεται από τις απόψεις του Σιμωνίδη.
Ο Λέο Στράους συμπεραίνει ότι "αν αληθεύει ότι ολόκληρη η προμοντέρνα πολιτική επιστήμη στηρίζεται στις βάσεις που τέθηκαν από τον Σωκράτη, ενώ ολόκληρη η μοντέρνα πολιτική επιστήμη στηρίζεται στις βάσεις που τέθηκαν από τον Machiavelli, μπορεί επίσης να πει κανείς ότι ο Ιέρων αποτελεί το σημείο της στενότερης συνάφειας μεταξύ της προμοντέρνας και της μοντέρνας πολιτικής επιστήμης" (σελ.42).
Μια από τις πολλές σημαντικές επισημάνσεις του διαλόγου είναι ότι αυτό που ξεχωρίζει τον άνθρωπο από τα ζώα είναι η επιθυμία για τιμή και αναγνώριση: "ο άντρας διαφέρει απο τ' άλλα ζώα ακριβώς στο σημείο αυτό: ότι διψάει για τιμές. Όλα τα ζώα, απ' ό,τι βλέπουμε, ευχαριστιούνται εξ ίσου με το φαγητό, το πιοτό, τον ύπνο και τ' αφροδίσια, όμως η αγάπη των τιμών δεν είναι έμφυτη ούτε στ' άλογα ζώα ούτε σ' όλους τους ανθρώπους, όσοι έχουν έμφυτο μέσα τους τον έρωτα των τιμών και των επαίνων, εκείνοι διαφέρουν περισσότερο από τα κτήνη, και θεωρούνται άντρες και όχι απλώς άνθρωποι" (σελ.28). Η επιθυμία για αναγνώριση και τιμή είναι το ίδιο με αυτό που ονομάζει ο Φ.Νίτσε "βούληση για ισχύ". Μια παρόμοια κίνηση αναγνωρίζει στον Χέγκελ, ο Α.Κοζέβ: "ο Hegel λέει ότι ο πολιτικός ενεργεί σε συνάρτηση με την επιθυμία της"αναγνώρισης" και ότι δεν μπορεί ναείναι πλήρως "ικανοποιημένος" παρά μόνο εαν ικανοποιήσει εντελώς αυτή την επιθυμία" (σελ.202). Βεβαίως η φιλοδοξία αυτή είναι αδιέξοδη αφού έχει ως προυπόθεση ο αρχηγός ενός κράτους να περιλάβει όλη την ανθρωπότητα αλλά και μέσα στο ίδιο το κράτος του θα πρέπει να μειώσει τις φωνές όσων διαφωνούν.
Ο Λέο Στράους υποστηρίζει "κατ' αρχάς φαίνεται εξαιρετικά παράδοξο το γεγονός ότι ο Ξενοφών είχε οποιαδήποτε συμπάθεια για την τυραννίδα, οσοδήποτε καλή κι αν ήταν αυτή. Η τυραννία και στην καλύτερη εκδοχή της, εξακολουθεί να είναι εξουσία χωρίς νόμους και, κατά τον ορισμό του Σωκράτους, η δικαιοσύνη σ' αυτήν είναι ταυτόσημη με την νομιμότητα ή την υπακοή στους νόμους. Έτσι η τυραννίς, σε οποιαδήποτε μορφή της, φαίνεται ασυμβίβαστη με το αίτημα της δικαιοσύνης" (σελ.103).
Ο διάλογος του Ξενοφώντας, με λιτό ύφος είναι υπόδειγμα διαλεκτικής, λογικής σκέψης. Σε ένα σημείο ο τύραννος Ιέρων διεκτραγωδεί τα μειονεκτήματα της τυραννίας, ακόμη και για τον ίδιο: "Επειδή, Σιμωνίδη", απάντησε εκείνος, "και ως προς αυτό το σημείο η τυραννίδα είναι κάτι πανάθλιο, γιατί βλέπεις, ούτε καν ν' απαλλαγείς δεν μπορείς από δαύτη. Πως θα μπορούσε ποτέ ένας τύραννος ή να ξεπληρώσει στο ακέραιο με χρήματα όσους έγδυσε ή να ικανοποιήσει όσους αλυσόδεσε παθαίνοντας τα ίδια ή που θα έβρισκε αρκετές ψυχές για να πεθάνουν στη θέση των όσων σκότωσε; Αν ίσως ωφελεί και κάποιον άλλον να κρεμαστεί Σιμωνίδη, πάντως να ξέρεις", είπε, "πως εγώ πιστεύω ότι κανένας δεν θα' χε τόση ωφέλεια απ' αυτό όση ο τύραννος, γιατί μόνον αυτός δεν έχει διάφορο, είτε κρατήσει τα βάσανά του είτε τα πετάξει από πάνω του" (σελ.29).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Η «ΣΠΙΘΑ» άναψε για τη Νέα Ελλάδα
Ο Μίκης Θεοδωράκης, στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη, άναψε χθες (1 Δεκεμβρίου 2010) τη «ΣΠΙΘΑ» του ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΟΥΡΓΟΥ ΠΥΡΟΣ για ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ.
Κώστας Τσιαντής


«…ανέστιος ειν’, που χαίρεται αν ξεσπάσει
ανάμεσα σε φίλους και δικούς ξέφρενη αμάχη.»
Όμηρος (Ι, 63-64)


Του Ηλία Σιαμέλου (Από antibaro 7/12/2010)

Όντας περαστικός, είπα, το βλέφαρό μου για λίγο ν’ ακουμπήσω στου διαδικτύου τις φιλικές ιστοσελίδες! Να δω τα εκθέματα της σκέψης των πολλών, ν’ ακούσω τις ιαχές τους. Όμως άλλα είδαν τα μάτια μου στο θαμποχάρακτο κατώφλι τους. Ο ένας κρατάει την πύρινη ρομφαία, ο άλλος κοντάρια και παλούκια και πιο πέρα ο φίλος τρίβει την τσακμακόπετρά του, εκεί απόκοντα, στις νοτισμένες αναφλέξεις του συστήματος.
-Ω, είπα, ω θεληματάρικα παιδιά, που παίζετε κρυφτό, στα πιο ρηχά σοκάκια ενός εξωνημένου καθεστώτος. Κύματα, κύματα έρχονται τα λόγια σας με θόρυβο και φεύγουν. Δεν έχουν φτερά, δεν έχουν μέσα τους τούς ήχους των πονεμένων.
Μόνο να, κατηγόριες, κατηγόριες, και λόγια επικριτικά από ανθρώπους που εμφανίζονται σαν οι μοναδικοί κάτοχοι της αλήθειας. Κι όλα αυτά, τούτη τη μαύρη ώρα της γενικευμένης υπνογένειας! Δε μπορεί, είπα, κάπου θα υπάρχει η συζυγία των ψυχών, κάπου το πάρτι της στενοποριάς θα πάρει τέλος.
Μα τι θέλω να πω; Για ποιο πράγμα τόση ώρα τσαμπουνάω; Ναι, ναι, μα για του λύκου το χιονισμένο πέρασμα μιλάω ! Μια κίνηση έκανε ο Μίκης Θεοδωράκης και πέσανε όλοι πάνω του για να τον φάνε. Και δε ρίχτηκαν πάνω του οι οχτροί, δεν όρμησε πάνω του της Νέας Τάξης η αρμάδα. Όρμησε το ίδιο το περιοδικό «Ρεσάλτο»! Όρμησε το μετερίζι εκείνο που στις σελίδες του την άστεγη ψυχή μας τόσα χρόνια είχαμε αποθέσει!

Είμαι στο Κοιμητήριο, δίπλα στον τάφο της γυναίκας μου. «Ερευνώ πέρα τον ορίζοντα και, σκύβοντας προσπαθώ με τα δάχτυλα να καθαρίσω την πλάκα του τάφου νάρθει ν’ ακουμπήσει η σελήνη…»*. Ναι, εκείνη μου το έλεγε: Πρόσεχε, πρόσεχε τον κόσμο μας. Πρόσεχε τους ανθρώπους, ενώ μου απάγγελνε με δάκρυα τους στίχους του αγαπημένου της ποιητή : «Αυτός αυτός ο κόσμος /ο ίδιος κόσμος είναι… Στη χάση του θυμητικού / στο έβγα των ονείρων … Αυτός ο ίδιος κόσμος / αυτός ο κόσμος είναι. Κύμβαλο κύμβαλο / και μάταιο γέλιο μακρινό!»…**
Σκέφτομαι, σκέφτομαι κι άκρη δε βρίσκω. «Τελικά αυτή η άμυνα που θα μας πάει, σαν μας μισήσουνε κι’ οι λυγαριές;»** *

Ναι, στο τέλος θα μισήσουμε τον ίδιο μας το εαυτό ή θα τρελαθούμε. Δε γίνεται τη μια μέρα να βάζεις στο εξώφυλλο του «Ρεσάλτο» τη φωτογραφία του Μίκη και την άλλη βάναυσα να τον λοιδορείς. Δε γίνεται τη μια μέρα να ελπίζεις στο φως και την άλλη να γουρουνοδένεσαι με το σκοτάδι. Δε γίνεται τη μια μέρα να προβάλλεις τις απόψεις του και την άλλη να τον ταυτίζεις με τη …Ντόρα!
Είναι αυτή η θαμπούρα απ’ την κακοσυφοριασμένη αιθάλη της Αθήνας που επηρεάζει ανθρώπους και αισθήματα; Είναι η πωρωμένη σκιά του Στάλιν που κατευθύνει ακόμη και σήμερα την εγκληματική παραλυσία των όντων;

Δεν έχω πρόθεση να ενταχτώ στο κίνημα του Θεοδωράκη. Όμως δε μπορώ να πω ότι δε χαίρομαι, όταν ακούω να ξεπετάγονται σπίθες μέσα από τα σπλάχνα της κοινωνίας, είτε αυτές προέρχονται από απλούς ανθρώπους ή από ανεμογέννητους προλάτες πρωτοπόρους. Φτάνει αυτές οι σπίθες να ανάψουν φωτιές, για να καεί τούτο το σάπιο καθεστώς, τούτη η παπανδρεοποιημένη χολέρα. Αν εμείς οι ξεπαρμένοι «κονταροχτυπιόμαστε» μέσα στης πένας τη χλομάδα κι είμαστε ανίκανοι ν’ ανάψουμε μια σπίθα στου καλυβιού μας τη γωνιά, ας αφήσουμε τουλάχιστον κάποιες περήφανες ψυχές να κάνουν αυτό που νομίζουν καλύτερα. Ας μην σηκώνουμε αμάχες κι ας μην πετάμε ανέσπλαγχνες κορώνες, όταν κάποιο κίνημα είναι ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει δείξει το πρόσωπό του. Εκτός κι αν η μικρόνοιά μας ενοχλήθηκε, όταν ο Μίκης κάλεσε επίσημα τους Ανεξάρτητους πολίτες σε ΑΝΥΠΑΚΟΗ – ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, σε κυβερνητικά ή μη σχέδια, που Ηθικά, Εθνικά, Δημοκρατικά, Ιστορικά, κατατείνουν στην υποτέλεια του Ελληνισμού.

Όμως, παρά το αλυσόδεμα, παρά τα μύρια δεινά που μας σωρεύουν, τούτος ο βράχος, που λέγεται Ελλάδα, εκπέμπει την κραυγή του. Και οι κραυγές του Μίκη, και οι κραυγές χιλιάδων αγωνιστών, όποιου χρώματος και νάναι, σε πείσμα κάθε ψωροκύβερνου, σε πείσμα κάθε καθεστωτικού βαρδιάνου, κάποια στιγμή θα ενωθούν, κάποια στιγμή στον άνεμο θα ανεβούν, για ν’ ακουστούν, να πιάσουν τόπο. Γιατί «κι ένας που έχει μυαλό νήπιου καταλαβαίνει, πως τώρα η Ελλάδα στην άκρα του άπατου γκρεμού κοντοζυγώνει»****

* Νίκος Εγγονόπουλος
** Οδυσσέας Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
*** Νίκος Εγγονόπουλος
****Όμηρος (Η, 379-482) , παράφραση.

ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ- ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΜΙΚΗ

ΑΡΝΗΣΗ: ΣΕΦΕΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ - Άμεση Δημοκρατία (Real Democracy)